Ing. arch. Jiří Weinzettl představí tvorbu oceňovaného Ateliéru 111 v historickému kontextu.
Místo
7. NP
Činnost ústavu je zaměřena na výuku památkové péče jak v poloze teoretické disciplíny, tak jako praktické činnosti směřující k poznání, ochraně a obnově památek se zvláštním zřetelem k stavebnímu dědictví. Pozornost je věnována kultivované prezentaci stavebního díla minulosti i citlivému vstupu soudobé architektury do historického prostředí a kulturní krajiny.
Nejbližší události
Zprávy
Příprava architektů pro poučené, kultivované a odpovědné zacházení s historickými stavbami se rozvíjí ve čtyřech základních rovinách:
- systematické rozkrývání hodnotového potenciálu kulturního dědictví a porozumění jeho roli v současném životě,
- vytváření předpokladů pro kompetentní identifikaci hodnot historických staveb,
- objasnění vztahu mezi vlastnostmi konkrétní stavby a jejího prostředí a konceptem její obnovy,
- rozvíjení znalosti historických materiálů a konstrukcí, odpovídajících postupů obnovy a zejména tradičních konstrukcí a technologií.
Vedle ateliérové tvorby garantuje ústav mimo jiné výuku předmětů památková péče a stavebněhistorický průzkum.
Přednášky, cvičení i ateliéry poskytují základy profesní přípravy jak pro úkoly tvůrčí povahy v praxi (architekt univerzálního zaměření poučený v oboru, architekt restaurátor – památkový architekt), tak pro uplatnění na poli vědeckém nebo v úředních procesech. Jde o ty oblasti, kde se setrvale projevuje nedostatek kvalifikovaných odborníků (architekt badatel, architekt památkář, architekt úředník v legislativním procesu).
Studenti mohou pracovat ve dvou přidružených komplexních ateliérech. Součástí nebo doplněním výuky v rámci ústavu jsou workshopy či tematické exkurze.
Společný předmět zájmu – historické stavební dílo – předurčuje směr nejvýznamnější spolupráce s Ústavem teorie a dějin architektury FA ČVUT, a to jak návazností témat přednášek a cvičení, tak při výchově specializovaných odborníků v doktorském studiu. Významná je spolupráce s dalšími pedagogickými a vědeckými pracovišti či odbornými institucemi. Tvůrčí či vědeckou aktivitou a přehledem členů pedagogického sboru v oblasti péče o historické dědictví je zajištěna aktuálnost předávaných poznatků i soulad se soudobými trendy v oboru.