Závěrečné práce

Cargallery Prague

Bc. Bohuslav Šenkýř

Architektura a urbanismus, Magisterská diplomová práce

Anotace

Předmětem diplomové práce je návrh v Praze nové typologie a tj. budovy Cargallery. Nová typologie diplomového projektu nazvaná CarGallery vnikla na základě ověřených fungujících faktů ze zahraničí, jedná se o víceúrovňový showroom, či nákupní galerii pro auta. Diplomová práce se bude také zabývat samotnou strukturou okolí, převážně nevyhovující budovou celní pošty. Práce má vhodně doplnit strukturu Smíchova a vytvořit pomyslnou bránu do města při příjezdu od Plzně. AUTORSKÁ ZPRÁVA, ÚVOD Cargallery, galerie pro auta, či showroom. Ambiciózní, ale reálná typologie pro nové metody prodeje a vystavování automobilů v městské struktuře. Stavební program Cargallery umožňuje svojí kapacitou poskytnout prostor několika vystavovatelům současně a zajistit vysoce kvalitní prostor v blízkosti centra města. Dále typologie pomáhá zamezit rozrůstání nových budov do periferií, čímž podporuje trend zahušťování města. Cargallery - budoucnost ve vystavování a prodeji. Při hledání vhodné lokality byly rozhodující aspekty jako je vzdálenost centra, dopravní obslužnost, městská struktura a okolí. Ke konečnému výběru lokace pomohly také podrobné analýzy v rámci diplomového semináře, které se mimo jiné zaobíraly hlukovou mapou Prahy, z níž lze poměrně snadno vyčíst frekventovanost komunikací. Po zvážení všech výše uvedených kritérií byla vybrána oblast v okolí ulice Plzeňská, tzv. brána či tepna na západ. Pro stavu Cargallery byla pak konrétně zvolena nezastavěná parcela nacházející se v části rozdvojení ulic Plzeňská a Vrchlického, do které z části zasahuje i budova celní pošty. Těsné okolí je lemováno pěti a více podlažní obytnou zástavbou s občanskou vybaveností, přičemž nezastavěná nárožní parcela se nachází přímo uprostřed. V bezprostřední blízkosti můžeme najít také několik typických unifikovaných showroomů světových značek, které nevhodně zabírají prostor bytové výstavbě. Jedná se o 380 metrů uliční čáry v ulici Vrchlického, což jsou pro představu čtyři bloky bytové zástavby v ulici Vinohradská. Urbanistický konceptUzavřené linie domu velikosti městského bloku jasně definují uliční prostor a navazují na stávající rohovou zástavbu tří činžovních domů. Nově navržené ulice si drží od rušných tříd odstup a jsou lemované stromořadím zakončeným ve špici bosketem vysokých stromů. Vstup do objektu byl navržen uprostřed hmoty do ulice Vrchlického z důvodů výhodné obslužnosti objektu. Vjezd do podzemních garáží se pak nachází v ulici Pod Klamovkou. Výškově objekt graduje k západní špičce, kde dominantně dotváří vstup do města. Struktura objektuObjekt s délkou 140metrů je členěn provozně i hmotově do třech částí. Srdce objektu tvoří výstavní prostory pro automobily, západní část kanceláře a východní část servis a technické zázemí. Výstavní prostory jsou pojednány s náležitou velkorysostí, přičemž koncepce vytvořila galerii s kruhovým půdorysem, kterou obíhá rampa. Spirála rampy se obtáčí kolem jednotlivých pater, a zároveň spojuje provozní části budovy jako je office a servis. Na mezipatrech rampy jsou umístěny prostory pro zasedání, konference, či jednání s klienty. V posledním podlaží je navržena restaurace s výhledem na celou galerii. Ke komunikaci v budově slouží primárně rampa pro návštěvníky, či výtahy, které jsou umístěny vy středu kruhového půdorysu. Pro vertikální pohyb automobilů slouží autovýtah umístěný v části servisu, kde je automobil připraven k vystavování a následně po spojovacím krčku přepraven na své místo v kruhové galerii. Konstručně technické řešeníCelková konstrukce je kombinací několika principů moderního stavění. Celý objekt je založen na železobetonové desce. Středová část kruhovégalerie vychází z geometrických principů přímkových ploch, které byly použity například i při návrhu rozhledny Ještěd. Konstrukce galerie je z vhodné kombinace oceli a železobetonových desek. Části galerie a kanceláří jsou železobetonové racionální konstrukce v unifikovaném modulu. Galerie je zasklena nezávislou fasádou na terčích napnutou mezi stropní desku a šikmé podpory v parteru.

Za obsah této stránky zodpovídá: Ing. arch. Kateřina Rottová, Ph.D.