Učí se nejenom dílo navrhnout, ale také je kresebně, modelem i slovem dokumentovat, kultivovaně prezentovat a obhájit. Úspěšné absolvování ateliérů v 1. ročníku je podmínkou pokračování studia v následném vertikálním ateliéru. Studenti 1. ročníku jsou do skupin rozmísťováni administrativně (od 2. ročníku si mohou pedagoga a ateliér zvolit sami). V programu architektura a urbanismus jsou předměty základy architektonického navrhování (ZAN I) a základní ateliér (ZAN II).
Architektura a urbanismus
Ateliéry 1. ročníku
Ateliéry 1. ročníku uvádějí začínající studenty do základů navrhování – hlavní disciplíny studia příslušných programů (architektura a urbanismus, krajinářská architektura a design). Během roční soustředěné práce ve skupině s individuálním pedagogickým vedením musejí studenti zvládnout základní nástroje své budoucí profese a jejich aplikaci při vytváření vlastního návrhu.
Koordinátorka
Koordinátorka doc. Ing. Michaela Brožová, aut. arch. má na starosti obsah a kvalitu výuky jak z hlediska pedagogů, tak studentů.
Obsah předmětu ZAN I
V základech architektonického navrhování I směřuje výuka k ověření podstatných předpokladů pro obor a rozvíjení tvůrčích schopností. Studenti se učí chápat strukturu architektonického díla a její souvislosti s konstrukcí, programem, hmotou a světlem. Učí se vymezit prostor a experimentovat s prostorovým konceptem.
Součástí výuky je studium a analýza konkrétního architektonického díla z hlediska prostorových vazeb, měřítka, proporcí a osvětlení. Cílem je naučit studenta koncepčnímu myšlení, metodice architektonické práce, základním způsobům zobrazování a prezentace vlastního návrhu. Výuka zahrnuje cvičení z architektonické kompozice, jejichž cílem je pochopení a osvojení základních kompozičních principů v souvislosti s navrhováním.
Zadání
- soubor kompozičních cvičení, úloha zaměřená na různé prostorové koncepty, základy práce s konstrukcí
- analýza konkrétní stavby (ve spolupráci s NS 1)
- návrh menší, min. dvoupodlažní stavby s důrazem na prostor, konstrukci, úlohu schodiště v prostoru a osvětlení
Způsob práce
- kontinuální práce v ateliérech 5 hodin 1x týdně (pravidelná účast a konzultace)
- samostatná domácí příprava a samostudium (doporučené texty, rozbory staveb)
- dvě prezentace vlastního návrhu v průběhu semestru a závěrečná prezentace
Požadované výsledky
- skicář formátu A3 obsahující kompoziční úlohy, vývoj návrhu a analýzu referenční stavby
- dokumentace návrhu výkresy kreslenými ručně, modelem a textem
Kritéria hodnocení
- průběžná práce – aktivita, samostatnost, kreativita
- získané znalosti a dovednosti
- realizovaný výsledek
- jasná prezentace – grafická, model, písemná, ústní
Obsah předmětu ZAN II
Předmět základní ateliér navazuje na ZAN I a soustřeďuje se na úvod do projektování. Studenti si průběžně osvojují metodu architektonického navrhování od místa přes koncept k výsledné formě. Zadání spočívá v návrhu stavby menšího rozsahu s konkrétním programem na reálné místo.
V návrhu se klade důraz na umístění stavby do terénu, prostorový koncept, logiku a jasnost základních tektonických vazeb, práci s dispozicemi, materialistou domu, světlem a barvou. Návrhy jsou průběžně ověřovány pracovním modelem. V závěru každý student odevzdá finální model, jednoduchou výkresovou dokumentaci a text.
Cíle
- pochopit metodu architektonické práce
- ovládnout základní způsoby zobrazování včetně prezentace vlastního návrhu
Způsob práce
- kontinuální práce v ateliérech 6 hodin 1x týdně (pravidelná účast a konzultace)
- samostatná domácí příprava a samostudium (doporučené texty, rozbory staveb)
- dvě prezentace vlastního návrhu v průběhu semestru a závěrečná prezentace
Požadované výsledky
- dokumentace návrhu výkresy, modelem a textem
- skicář A3 dokumentující vývoj návrhu a analýzu referenční stavby
Kritéria hodnocení
- průběžná práce – aktivita, samostatnost, kreativita
- získané znalosti a dovednosti
- koherentní výsledek
- přístup z hlediska tvorby životního prostředí
- jasná prezentace – grafická, model, písemná, ústní
ZAN Amblerová
ZAN Balejová–Mrázová
Náš ateliér uvádí studenta do navrhování architektury pomocí práce na drobné stavbě, kterou během semestru vymyslí od konceptu po detaily technického provedení. Každý semestr i ročník se zadání...
ZAN Bednářová–Koubek Michaličková
Výukový program je určen posluchačům prvního ročníku bakalářského stupně studia Fakulty architektury ČVUT v Praze. V ateliérové výuce uvádí program posluchače do oboru architektonická tvorba,...
ZAN Brožová
Vycházíme z výukové metodiky švýcarského pedagoga a architekta prof. Pierra von Meisse založené na fenomenologickém přístupu a syntetickém pojímání návrhové disciplíny. Geometrie a kreslení tvoří...
ZAN Buřičová
Chceme probudit hluboký zájem o architekturu a komplexně uvést do tvůrčí práce architekta; prostřednictvím jednoduchých zadání naučit studenty orientovat se v systémech různorodých činností a...
ZAN Čančík
ZAN Hůrka–Féret
ZAN Kazimour–Kripnerová
ZAN Kirovová
Učíme studenty dívat se kolem sebe, vnímat prostor a rozvíjet svůj vztah k architektuře. Důležitá je pro nás kreativní práce a rozvíjení povědomí o udržitelné architektuře.
ZAN Kordovský
ZAN je základ. První ateliér. První šmírák. První přenos myšlenky o prostoru tužkou na papír. První architektonický návrh. První nocovky. První plachty.
ZAN Liesler
Při výuce, která je inspirována metodou 4 kroků k návrhu zelené stavby, mimo jiné dbáme na zpracování návrhu ve variantách a na ručním skicování.
ZAN Marques
“Architektura je spíše založená na navržení podmínek než na podmiňování návrhu“
ZAN Rössler—Hlaváčková
ZAN Rottová
Studenty vedeme k týmové práci, k citu pro materiál a také pro ekologické aspekty návrhu.
ZAN Sládek–Blank
ZAN Sodomková
Studentům pomáháme zvládnout základní nástroje architektonického navrhování, zároveň první ateliér vnímáme jako iniciační. Snažíme se rozvíjet kritické myšlení a osobní zodpovědnost.
ZAN Šrámek
ZAN Ullmann–Pištěk
Učíme tak, jak bychom chtěli, aby někdo učil nás. Pracujeme jako ve skutečném ateliéru, v týmu a zároveň s respektem k osobnostem studentů. Za základní nástroj výuky považujeme důvěru. Snažíme se,...