pro studentky a studenty vyjíždějící do zahraničí

Abychom vám usnadnili výjezd na zahraniční studijní pobyt, vytvořili jsme pro vás průvodce, který vám procesem provede.

Kontakty

Oddělení pro zahraniční vztahy

Oddělení pro zahraniční vztahy poskytuje studujícím a zaměstnaným služby týkající se zahraničních aktivit, do nichž je FA ČVUT zapojena.

Zabezpečuje pobyt a studium zahraničních studentů na naší fakultě. Přijímá vyučující a studující ze zahraničních vysokých škol v rámci reciprocity, na pozvání apod.

Přihlašovací proces

 

 

  1. Přihlášení do programu Erasmus+

    Studenti a studentky se mohou přihlašovat do programu Erasmus+ přes aplikaci Mobility. V přihlášce je nutné zvolit tři preferované univerzity, doložit znalost cizího jazyka a přihlášku odeslat. Při výběru univerzity je klíčovým faktorem jazyk, ve kterém se na univerzitě studuje. Podrobné informace o doložení úrovně cizího jazyka naleznete v sekci Doložení úrovně cizího jazyka.

    Přihlásit se mohou pouze ti, kteří mají v době podání přihlášky aktivní studium. K přihlášení do aplikace Mobility použijete přihlašovací údaje do KOSu.

  2. Termíny přihlašování

    • 1. kolo: listopad – prosinec
    • 2. kolo: březen
    • 3. kolo: červen

    Rektorát ČVUT rozhoduje o vypsání 2. a 3. kola výběrového řízení na základě konzultace s fakultními koordinátory.

    V aplikaci Mobility vyberte v sekci Přehled termínů správné výběrové řízení. Dbejte na platnost výběrového řízení, správné kolo a mobilitní program. Můžete narazit i na starší, neplatná výběrová řízení.

  3. Kdo se může přihlásit?

    Výjezdu v rámci programu Erasmus+ se mohou zúčastnit studenti magisterských studijních programů. Výběrové řízení probíhá rok před plánovaným výjezdem, proto se hlásí bakalářští studenti 3. ročníku a magisterští studenti 1. ročníku.

  4. Volba univerzity a studijního oboru

    V přihlášce si vybíráte pouze univerzity, kde můžete studovat obory: Architektura a urbanismus (kód 0731), Architektura (kód 0581), Design (kód 0212) nebo Krajinářská architektura (kód 0739). Někdy může u Krajinářské architektury chybět specifický kód a používá se kód 0731.

    V tabulce univerzit si můžete ověřit, zda má daná univerzita uzavřenou Erasmus+ smlouvu, v jakém jazyce probíhá výuka a jaká je kapacita smlouvy. Odkaz na tabulku je zde.

    Jaký byl zájem o jednotlivé univerzity v roce 2024/25 najdete v této tabulce.

  5. Délka pobytu

    Pobyt trvá zpravidla jeden semestr – letní nebo zimní. Vyjet je ale možné i na celý rok. Některé univerzity mají specifické požadavky:

    • Antverpy přijímají studenty pouze na zimní semestr.
    • V Coimbře je povinné absolvovat celý akademický rok, protože ateliéry jsou dvousemestrální. Pobyt v Coimbře probíhá jako jeden semestr s Erasmus+ grantem a druhý semestr jako zero grant (bez finanční podpory, ale bez placení školného). Pokud zvolíte Coimbru, vyberte pobyt celý rok.
  6. Doložení úrovně cizího jazyka

    V přihlášce musíte doložit jazyk, ve kterém budete studovat. Pro angličtinu a němčinu platí tato pravidla:

    • Pokud máte certifikát TOEFL, IELTS, CAE nebo FCE, nahrajte jeho scan do přihlášky. Certifikát nesmí být starší než 4 roky.
    • Pokud jste absolvovali test v předchozích kolech výběrového řízení, můžete použít staré výsledky (ne starší než 4 roky).
    • Nemáte-li certifikát, přihlaste se na test, jehož termíny jsou vypsány přímo v aplikaci Mobility.

    Pro jiné jazyky je možné doložit certifikát nebo si nechat vystavit potvrzení o znalosti jazyka na fakultě. Potvrzení musí obsahovat úroveň znalostí podle Evropského referenčního rámce a musí být v jazyce, ve kterém budete studovat. Další možností je nechat se přezkoušet na fakultě.

    U minoritních jazyků, kdy je výuka částečně v angličtině, je nutné doložit účast na jazykovém kurzu pro minoritní jazyk a doložit angličtinu podle výše zmíněných pravidel.

  7. Odeslání přihlášky

    Před odesláním zkontrolujte všechny údaje, zvolte způsob doložení cizího jazyka a přihlášku odešlete. Neodeslané přihlášky jsou neplatné. Po odeslání přihlášky rozhoduje o jejím schválení proděkan. Důvody pro neschválení mohou být:

    • Studijní průměr horší než 2,2.
    • Nedostatečný počet volných kreditů (potřeba je alespoň 20 volných kreditů).

    Neschválené přihlášky nepostupují do další části výběrového řízení.

  8. Výběr zahraniční školy přes fakultní online systém

    Nově bude v tomto akademickém roce výběr zahraniční školy probíhat nejen přes systém Mobility, ale také přes online aplikaci na webu fakulty. Studenti a studentky si budou vybírat z více zahraničních škol, které budou přidělovány na základě jejich studijního průměru a jazykových znalostí. Přesný postup výběru bude popsán v metodickém pokynu.

  9. Nominace na zahraniční univerzitu

    Nominace probíhá tak, že fakultní koordinátorka zadá vaše údaje do systému zahraniční univerzity. Univerzita vás po nominačním deadlinu informuje o dalším postupu (obvykle založení přihlášky pomocí zaslaných přístupových údajů).

    Termíny nominací:

    • Zimní semestr: březen – červen (většina univerzit se ozve do konce dubna, Španělsko, Itálie, Řecko a Francie do půlky června).
    • Letní semestr: září – listopad (většina univerzit se ozve do konce října, Španělsko, Itálie, Řecko a Francie do konce listopadu).

    Nominace není zárukou přijetí na zahraniční univerzitu.

  10. Přihláška na zahraniční univerzitu

    Přihlášku vyplňte podle pokynů zahraniční univerzity a dodržte termín odeslání. Pokud potřebujete dodat transcript of records, kontaktujte fakultní koordinátorku. Také budete potřebovat:

    • srovnávací arch (k podpisu studijního proděkana),
    • learning agreement (vzor bude dostupný na webu).

    Nezapomeňte odeslat přihlášku včas. Přijetí na Erasmus+ je potvrzeno Letter of Acceptance od zahraniční univerzity.

  11. Dokumenty před výjezdem

    Po obdržení Letter of Acceptance informujte fakultní koordinátorku, která Vám vystaví kartu v aplikaci Mobility, kde nahrajete tyto dokumenty:

    • Letter of Acceptance,
    • srovnávací arch,
    • learning agreement,
    • pojištění,
    • potvrzení o studiu.

    Test OLS je nepovinný.

  12. Účastnická smlouva

    Zkontrolujte, zda máte všechny dokumenty a správně vyplněné údaje (včetně čísla účtu a kontaktů na osobu blízkou) nejpozději tři týdny před odjezdem.

    Nejpozději dva týdny před odjezdem podepište finanční dohodu, abyste získali Erasmus+ grant. K podpisu se přihlaste přes spreadsheet (odkaz).

Co je dobré vědět

Lze přihlášku odeslat až po termínu?

Ne. Pouze přihlášky odeslané v termínu jsou zařazeny do výběrového řízení.

Jak se dokládá v přihlášce znalost cizího jazyka v případě angličtiny a němčiny?

Pro angličtinu a němčinu platí následující pravidla. Pokud máte certifikát TOEFL, IELTS, CAE nebo FCE z angličtiny, vyberte tuto možnost v přihlášce a následně nahrajte sken certifikátu do přihlášky. Certifikát nesmí být starší 4 let.Pokud jste test psal/a v předchozích kolech výběrového řízení na zahraniční pobyt, mohou Vám být uznány výsledky pro aktuální kolo. Výsledek testu nesmí být starší 4 let.Nemáte-li možnost nahradit písemný test certifikátem nebo uznáním předchozího testu z výběrového řízení dle výše uvedených podmínek, přihlásíte se na test. Termíny jsou vypsány přímo v aplikaci Mobility.

Jak se dokládá v přihlášce znalost cizího jazyka v případě jiných jazyků, jako je francouzština, italština, španělština, aj.?

Pokud máte certifikát z jiného jazyka, vyberte tuto možnost v přihlášce a následně nahrajte sken certifikátu do přihlášky. Certifikát nesmí být starší 4 let. Nebo dodejte fakultnímu koordinátorovi potvrzení o znalosti daného jazyka. Tato potvrzení by na žádost studenta měla vystavit příslušná jazyková katedra na fakultě. Potvrzení musí být vystaveno v jazyce v němž budeš v dané zemi studovat a musí obsahovat určení úrovně jazykových znalostí žadatele podle Evropského referenčního rámce jazyků. Další možnost je nechat se přezkoušet z daného jazyka na fakultě. V případě minoritních jazyků (kdy je studium např. částečně v angličtině a částečně v italštině) je možné dodat potvrzení o účasti na jazykovém kurzu pro minoritní jazyk a doložit znalost angličtiny (vizte pravidla pro angličtinu).

Znám již školu, na kterou mě bude koordinátorka nominovat. Co mám dělat?

Čekáte na potvrzení o nominaci. Ta Vám bude automaticky zaslána na e-mail.

Kdy mě bude koordinátorka nominovat?

Nominace na zimní semestr probíhají v březnu až červnu. Nominace na letní semestr v září až listopadu.

Přišlo mi potvrzení o nominaci. Co teď?

Čekáte, až Vás kontaktuje zahraniční univerzita, která Vám pošle deadlines, do kdy je nutné založit si u nich přihlášku a dodat potřebné dokumenty.

Obdržel jsem potvrzení o nominaci, ale zahraniční škola mě zatím nekontaktovala. Je to v pořádku?

Pokud Vás škola nekontaktovala do měsíce po zaslaném potvrzení o nominaci, kontaktujte koordinátorku. Často se stačí škole připomenout, nebo zjistit, co se děje.

Musím podepsat finanční dohodu, abych dostal Erasmus+ grant?

Ano. Podpis je nutné naplánovat si osobně před výjezdem. Po výjezdu není možné finanční dohodu podepsat.

Existuje nějaký termín na podpis finanční dohody?

Nejpozději je dobré plánovat si podpis na rektorátě 14 dní před odjezdem. Pro vypsané termíny na podpisy kontrolujete pravidelně sami spreadsheet umístěný na stránkách Studuj ve světě.

Je nějaký rozdíl mezi účastnickou smlouvou a finační dohodou?

Obojí je totéž.

Kde se podepisuje Srovnávací arch?

Srovnávací arch si předvyplníte a zanesete nebo zašlete na studijní oddělení k podpisu studijní referentky a studijního proděkana.

Vyplňuji papírový learning agreement nebo online learning agreement?

ČVUT je připojeno k systému online learning agreementů. Zeptejte se zahraničního koordinátora, zda daná univerzita podporuje online learning agreement. Pokud ano, je nutné jej použít. Pokud ne, použijte vzorové pdf. learning agreement.

Jak se vyplňuje online learning agreement (OLA)?

Přes aplikaci https://learning-agreement.eu/.

Když kliknete na "Login to access your learning agreement", otevře se stránka s video návodem, jak začít vyplňovat.

Koho mám vyplnit jako Sending Responsible Person v OLA?

Sending Responsible Person je Bc. Jarmila Vokounová.

Kdo je Contact Person v OLA?

Contact Person je Mgr. Helena Houšková.

Po návratu ze studijního pobytu

  1. Krokovač

    Pro seznam dokumentů, které je nutné vyřešit po návratu ze studijního pobytu, si rozklikněte krokovač v oddílu "Erasmus+ mgr. a bc." a přejděte na část "Po návratu".

  2. Doklad o uznání předmětů

    Jakmile obdržíte od zahraniční univerzity Transcript of Records, zašlete jej nebo přineste společně s formulářem Doklad o uznání studia v zahraničí na studijní oddělení. Na základě těchto dokumentů Vám budou uznány předměty ze zahraničí. Doklad o uznání předmětů naleznete v sekci “Dokumenty”.

  3. Doklad o délce studia

    Originál Dokladu o délce studia je nutné odevzdat na Oddělení zahraničních vztahů na rektorátě (8. patro) do 10 dnů od návratu. Tento doklad Vám potvrdí zahraniční univerzita, proto je třeba o něj požádat ještě před odjezdem. Pokud univerzita posílá tento doklad elektronicky, musí být zaslán přímo na ČVUT na e-mailovou adresu: navraterasmus@cvut.cz.

  4. Zpráva z pobytu (EU Survey)

    Vyplnění Zprávy z pobytu (EU Survey) je povinné. Výzva k vyplnění přijde na e-mail, který jste uvedl/a v aplikaci Mobility, prostřednictvím evropské databáze mobilit pro Erasmus+. Výzva je zasílána v nepravidelných intervalech, proto není třeba se znepokojovat, pokud nedorazí hned po návratu.

  5. Zpráva „NAEP“

    Vyplnění zprávy NAEP (Národní agentury pro evropské vzdělávací programy) je dobrovolné. Návod k vyplnění naleznete v krokovači. Databáze Závěrečných zpráv je volně přístupná, a pokud ji vyplníte, pomůžete budoucím studentům při plánování jejich pobytů.

  6. Nahrání dokumentů

    Po návratu je nutné nahrát všechny relevantní dokumenty do karty studenta v systému Mobility:

    • Doklad o uznání předmětů,
    • Doklad o délce studia na OZV,
    • Transcript of Records,
    • Zprávu z pobytu (EU Survey).

Za obsah této stránky zodpovídá: Ing. arch. Kateřina Rottová, Ph.D.