Publikace

Architektura mateřských škol z hlediska kvality vnitřního prostředí

Kvalita životního prostředí v interiéru budov je důležitým faktorem, ovlivňujícím zdraví a pohodu obyvatelstva. Vedle rezidenční výstavby jsou jedním z typů staveb s nejpřísnějšími požadavky na kvalitu vnitřního prostředí školské stavby, zejména stavby pro předškolní výchovu dětí. Stavebně fyzikální parametry vnitřního prostředí budovy (denní osvětlení a proslunění, akustika, tepelně vlhkostní mikroklima) jsou z většiny předurčeny architektonickou koncepcí budovy. Architekt by si tedy měl být vědom dopadu rozhodnutí učiněných již ve fázi architektonické studie na kvalitu výsledného prostředí uvnitř budovy. V článku jsou prezentovány případové studie tří současných realizací mateřských škol. Světelné, akustické a tepelné parametry jejich vnitřního prostředí jsou analyzovány s použitím softwarových metod, s přihlédnutím k požadavkům platné legislativy. Souvislost architektonických aspektů budovy a vlastností jejího vnitřního prostředí je popsána v kontextu procesu architektonického návrhu. Tento článek je součástí rozsáhlejšího výzkumného projektu, který si klade za cíl přiblížit studentům architektury a začínajícím architektům zásady stavební fyziky, které je možno implementovat již ve fázi architektonické studie a povedou k vytvoření kvalitního životního prostředí uvnitř řešené budovy.

Za obsah této stránky zodpovídá: prof. Ing. arch. Petr Vorlík, Ph.D.