Publikace

Odhad ekonomických efektů veřejné infrastruktury v území metodami hedonických cen

doc. Ing. arch. Jakub Vorel, Ph.D., Ing. Daniel Franke, Ph.D., doc. Ing. Irena Benešová, Ph.D.

Článek presentuje výsledky výzkumného projektu , jehož cílem je navrhnout a aplikovat metody oceňování veřejných statků pro účely prostorového plánování. Výzkum se zaměřuje na metody hedonických cen, které využívá k odhadování ekonomických efektů blízkosti stanic metra, železničních stanic, veřejných prostranství, parků, přírodních ploch a školských zařízení. V úvodu jsou představeny různé pohledy na hodnocení veřejných statků a obvykle používané hodnotící metody. Následuje představení teorie, způsobu odhadování a oblastí využití hedonických cen. Článek dále prezentuje výsledky obsáhlé rešerše studií hedonických cen realizovaných v ČR a zejména v zahraničí. Jádrem článku je představení výsledků aplikace metody hedonických cen na hodnocení ekonomických efektů veřejných statků na území hl. m. Prahy a Středočeského kraje. Výsledky ukazují významné lokální ekonomické efekty veřejných statků, například stanice metra ve vzdálenosti do 600 m od nemovitosti zvyšuje její cenu o 4,2 %, přítomnost parku ve vzdálenosti do 300 m zvyšuje cenu nemovitosti o 1 % a zvýšení podílu přírodních ploch v okolí 800 m od nemovitosti zvyšuje její cenu o 1,2 %. Analýza rovněž ukázala, že základní škola, která vykazuje ve školských matrikách nadané žáky, zvyšuje ceny spádových nemovitostí o 1 %. Článek uvádí řadu dalších odhadů ekonomických efektů. V závěru jsou uvedeny jak přínosy metod hedonických cen, tak i jejich limity, které vyplývají zejména z omezené datové základny, komplexní provázanosti efektů v území a významné heterogenity vlastností území.

Za obsah této stránky zodpovídá: prof. Ing. arch. Petr Vorlík, Ph.D.