Ateliéry

ZAN Kazimour–Kripnerová

1.semestr:

Koncept

Cílem prvního semestru základního ateliéru je zapojit začínajícího studenta architektury do vzrušujícího procesu navrhování. Je třeba jej nadchnout pro tvorbu, naučit jej pozorovat důkladněji svět kolem sebe, vnímat rozměry, rozpoznávat souvislosti, osvojit si principy a dovednosti tvůrčí práce, seznámit se s elementy, kterými lze architekturu formovat. To vše didakticky od snadného ke komplexnímu.

Principy a Elementy

Tvůrčí práce architekta má svá specifika. Výsledky práce mají významný celospolečenský dopad, špatnou stavbu nelze vypnout, nebo schovat za skříň. Proto je práce architekta velmi zodpovědná a je třeba procesu navrhování věnovat péči. Důsledně a přiměřeně kriticky analyzovat zadání, kontext, příležitosti. Pracovat ve variantách po delší čas a snažit se výhody jednotlivých variant sloučit do finálního návrhu. Zároveň je třeba dbát výtvarné úrovně návrhu, pracovat kreativně s proporcemi, barvou, ovšem nebát se obyčejnosti, která možná vede k nadčasovosti.

V části Elementy budou studenti základně seznámeni s arzenálem konstrukcí a materiálů, které lze 

při tvorbě použít. Důraz je kladen na seznámení s charakteristickými rozměry u nejběžnějších konstrukcí ve vazbě na materiálové varianty či způsoby formování. Radost z řemeslné práce a detailu. 

Úlohy

Výuka je složena z výkladové, analytické a tvůrčí činnosti. Jednotlivé úlohy na sebe volně navazují. Drobnější analytické úkoly cílí na uvědomění si prostředí, tvůrčí úlohy pak tříbí kreativitu studenta.

První analytickou úlohou je Prostor pro člověka – zaměření vlastního bydliště, vnímání rozměrů 

pro každodenní činnosti. Víkend s metrem v ruce a zpracování skici se základními rozměry.

Druhou analytickou úlohou je Město a ulice – vnímání dimenzí a povrchů ve veřejném prostoru. Analyzovány jsou kompoziční principy ve fasádě vybraného domu.  Na příkladu Karlína poukážeme 

i na sociální dopady spojené s formováním veřejného prostoru. Z analýzy povrchu chodníku a fasády pak vychází následující první tvůrčí úloha.

Návrhová úloha Chodník. Kompoziční cvičení, při kterém studenti navrhnou 8 variant kompozice chodníku šířky 3m z pražské kostky 5x5 cm. Figura a pozadí. Použití kompozičních principů.

Druhou návrhovou úlohou je Stavebnice na téma bytového domu. Práce s vhodnými moduly 

pro bytové domy v objemové hře, při které jsou zjednodušeně řešeny i fasády. Zpracováváno i téma kompozice a barevnosti. 1:100.

Bydlení ve městě je týmovou urbanistickou úlohou, při které je v ateliéru společně formována část města ze stavebnic předchozí úlohy. Řešeno bude rozvojové území Karlína, přiměřenou formou řešen kontext města, důraz bude kladen na formování plochy mezi objemy. Prostor, který vzniká mezi figurami má být řešen stejně pečlivě, jako figury samy. 

Stánek potravinové banky – návrh jednoduché stavby, pro potřeby výdeje potravinové pomoci potřebným. Dvoupodlažní stavba, která umožňuje přemístění by měla obsahovat výdejnu, hygienické zázemí a kavárnu, která by měla sloužit i jako kontaktní místo. Stavba jednoduché konstrukce, bez vazby na urbanistický kontext.  

 

2. semestr:

Dům který mne uživí -  Rodinný dům v historickém prostředí s doplňkovou funkcí.

V komplexní úloze návrhu rodinného domu s provozovnou, ateliérem či ubytováním je obsažena typologie individuálního bydlení, práce s vícepodlažností, svažitým terénem a kontextem stávajícího sídla. Studenti si mohou zvolit jednu z dvojice lokalit. Mikulov pro řadový rodinný dům na podlouhlé parcele, či Soběraz na Jičínsku pro izolovaný dům ve velké zahradě.

Dobrodružstvím navrhování Vás provedou Jan Kazimour a Karolína Kripnerová

Harmonogram zde:

zan-harmonogram_ls2023-24.pdf

Zadání závěrečné úlohy zde:

zadani---rodinny-dum-soberaz-a-mikulov.pdf

Koncepce zde:

zan-kazimour---kripnerova_koncepce-2023.pdf

 

Facebookový profil zde:

ZAN - Kazimour - Kripnerová | Facebook

 

Za obsah této stránky zodpovídá: Ing. arch. Jan Kazimour