Vedoucí
Odborný asistent
1.semestr:
Koncept
Cílem prvního semestru základního ateliéru je zapojit začínajícího studenta architektury do vzrušujícího procesu navrhování. Je třeba jej nadchnout pro tvorbu, naučit jej pozorovat důkladněji svět kolem sebe, vnímat rozměry, rozpoznávat souvislosti, osvojit si principy a dovednosti tvůrčí práce, seznámit se s elementy, kterými lze architekturu formovat. To vše didakticky od snadného ke komplexnímu.
Principy a Elementy
Tvůrčí práce architekta má svá specifika. Výsledky práce mají významný celospolečenský dopad, špatnou stavbu nelze vypnout, nebo schovat za skříň. Proto je práce architekta velmi zodpovědná a je třeba procesu navrhování věnovat péči. Důsledně a přiměřeně kriticky analyzovat zadání, kontext, příležitosti. Pracovat ve variantách po delší čas a snažit se výhody jednotlivých variant sloučit do finálního návrhu. Zároveň je třeba dbát výtvarné úrovně návrhu, pracovat kreativně s proporcemi, barvou, ovšem nebát se obyčejnosti, která možná vede k nadčasovosti.
V části Elementy budou studenti základně seznámeni s arzenálem konstrukcí a materiálů, které lze
při tvorbě použít. Důraz je kladen na seznámení s charakteristickými rozměry u nejběžnějších konstrukcí ve vazbě na materiálové varianty či způsoby formování. Radost z řemeslné práce a detailu.
Úlohy
Výuka je složena z výkladové, analytické a tvůrčí činnosti. Jednotlivé úlohy na sebe volně navazují. Drobnější analytické úkoly cílí na uvědomění si prostředí, tvůrčí úlohy pak tříbí kreativitu studenta.
První analytickou úlohou je Prostor pro člověka – zaměření vlastního bydliště, vnímání rozměrů
pro každodenní činnosti. Víkend s metrem v ruce a zpracování skici se základními rozměry.
Druhou analytickou úlohou je Město a ulice – vnímání dimenzí a povrchů ve veřejném prostoru. Analyzovány jsou kompoziční principy ve fasádě Národního muzea či Rudolfina. Na příkladu Karlína poukážeme i na sociální dopady spojené s formováním veřejného prostoru. Z analýzy povrchu chodníku a fasády pak vychází následující první tvůrčí úloha.
Návrhová úloha Chodník. Kompoziční cvičení, při kterém studenti navrhnou 6 variant kompozice chodníku šířky 2,5m a délky 5m z pražské kostky 5x5 cm. Figura a pozadí. Použití kompozičních principů.
Druhou návrhovou úlohou je Vertikální kompozice v kresbě i modelu na téma gradace, orientace, repetice či blízkost. Geometrická abstraktní kompozice jako reflexe díla Radka Kratiny, Ladislava Sutnara, Sola LeWitta či Huga Demartiniho.
Třetí úlohou je Maják jako highlight – návrh jednoduché vertikální stavby, s možností ubytování. S důrazem na konstrukci, formování interiéru i exteriéru, bez vazby na urbanistický kontext.
2. semestr:
Dům v prudkém svahu, který mne uživí - Rodinný dům v historickém prostředí s doplňkovou funkcí.
V komplexní úloze návrhu rodinného domu s provozovnou, ateliérem či ubytováním je obsažena typologie individuálního bydlení, práce s vícepodlažností, svažitým terénem a kontextem stávajícího sídla.
Dobrodružstvím navrhování Vás provedou Jan Kazimour a Karolína Kripnerová
Harmonogram zde:
Koncepce zde:
zan-kazimour---kripnerova_koncepce-2024.pdf
Facebookový profil zde:
ZAN - Kazimour - Kripnerová | Facebook