Ateliéry

Ateliér Fránek

A

Mezinárodní akademie designu a umění v Chersonu

ZS 2022

Zadání

V případě zájmu se obracejte na e-mail: echtarchitektura@email.cz, případně vznášejte dotazy, které by mohly být užitečné i ostatním na facebook.com/atelierfranek. V případě krajní nutnosti můžete i zavolat 776 267 565. Nábor bude samozřejmě dokončen osobním setkáním v pondělí 12. 9. po společném představení zadání v aule.

DESIGN – ART – AND – PEACE – FACTORY, továrna na ukrajinský design, továrna na umění, továrna na mír

Ukrajina je státem, ve kterém žije veliké množství národností. V tomto směru je Ukrajina na prvním místě v Evropě. Chersonská oblast na jihu Ukrajiny je také nejvíce polyetnickou oblastí země. Na jejím území žijí zástupci 115 národností v atmosféře tolerance a vzájemného respektu.

Chersonská oblast má jedinečnou geografickou polohu: je omývána dvěma moři, Černým a Azovským, má největší poušť v Evropě, nivy Dněpru, národní biosférické rezervace, nachází se na křižovatce silnic a vodních cest. Cherson se nachází na pravém vysokém břehu Dněpru, v místě, kde se řeka rozlévá ve své deltě a vlévá se do Černého moře.

Cherson je město mladých, ve kterém žije více než 100 000 občanů ve věku 14 až 30 let. Cherson je město mladých a město vzdělání. Studuje zde vice, než čtyřicet tisíc studentů na třech akademiích, třech univerzitách, institutech a vysokých školách. To je dobře. Budoucí, svobodná Ukrajina, bude potřebovat mladé a vzdělané lidi, kteří si na troskách vybudují novou, prosperující a krásnou vlast. Bude potřebovat elitu vzdělaných pracovníků do všech průmyslových odvětví. Bude potřebovat inovátory, konstruktéry a designéry ukrajinských produktů, kterým se otevře svět. Na seznamu vzdělání nabízeného na jihu Ukrajiny chybí design. V široké paletě nabídky mezi technickým, agrárním, námořním, pedagogickým zaměřením vysokých škol města neexistuje vysokoškolské vzdělání v oblasti designu a kreativních průmyslů. Ukrajinské výrobky by měli mít ukrajinský design. Je třeba vybudovat zde prestižní fakultu designu, která může svojí podstatou integrovat obory ostatních škol a vytvořit interdisciplinární efekt, který dynamizuje inovace ve všech odvětvích vědy a vývoje. Vezmeme-li v úvahu multikulturalismus obyvatel regionu a celé Ukrajiny jako celku, a efekt Černého moře, které jako nádherná brož propojuje mnoho zemí, náboženství a národů, vidíme, že je zde jedinečné a unikátní prostředí pro vznik inovací konstrukčních i tvarových. V multinárodnostním pracovišti, v kotli, ve kterém se taví a vře množství kultur lze očekávat vznik nových nadregionálních slohů, stylů, směrů, které budou mít globální vliv. Vždyť existence Fakulty designu a umění (protože design ve výuce musí podporovat obory vizuálního umění) bude mít ještě další významný efekt. 

Vytvoření nové akademie umění v Chersonu poskytne platformu k setkání a interakci představitelů různých kultur a tradic, které se vzájemně doplňují a rozvíjejí, poskytne příležitost k boření stereotypů a hranic myšlení, stane se základem pro tvorbu nového kreativního současného umění a především – škola bude přivádět do světa absolventy, jejichž misí bude také rozpouštění mentálních hranic v myslích lidí. Vedlejším produktem působení akademie bude prohlubování porozumění mezi národy, upevňování míru.

Pojďme vybudovat Továrnu na ukrajinský design - továrnu na umění - továrnu na mír. (Pojem „TOVÁRNA“ je odkazem k jedné z největších bavlnářských továren v Evropě, která kdysi existovala na území Chersonu.) Věříme, že se nová Akademie bude také moci stát továrnou, kde bude každá jedinečná kultura a národnost vetkána do jediného plátna, aby vznikl obraz nového světa.

Upřeme v návrzích pohled do budoucna, kdy stát, posílený utrpením, bude prostřednictvím obnovy své infrastruktury upevňovat také v symbolické rovině svá hodnotová zakotvení.

Specifikace zadání

Vnější aspekty

  1. Využití obnovitelných zdrojů energie v projektu - Cherson je město slunce
  2. (asi 240 slunečných dní v roce).
  3. Dněpr velká řeka – protínající celý stát.
  4. Delta Dněpru
  5. Moře Černé – propojující mnoho národů i kultur.
  6. Poblíž Moře Azovské
  7. 112 národností v Chersonu
  8. Cherson je přístav (škola – maják)
  9. Možná jít s řešení okolního terénu až do Dněpru a vytvořit terasu nad řekou, přístav s loďkami, pláž.
  10. Možná nějaké jezírko s vodou z fasády a parčík a landartové pojednání okolí související s amfiteátrem.
  11. Velká parkoviště pod slunečními kolektory nebo zelení, nebo parkovací dům pod zemí využitelný jako kryt.

Škola (programové aspekty)

  1. Openspace
  2. Variabilita prostoru
  3. Flexibilita prostoru
  4. Venkovní ateliéry
  5. Nebarevné severní světlo.
  6. Tepelná izolace stěn – nesmí se přehřívat.
  7. Cca 10 000 m čtverečních dílen a ateliérů a poslucháren.
  8. Cca 1000 m čtverečných kanceláří.
  9. Energetická soběstačnost.
  10. Součástí musí být bunkr pro 1000 lidí pod zemí ale nad hladinou Dněpru.
  11. Venkovní ateliéry též na terasách.
  12. V suterénu prostory pro veřejnost – galerie, občerstvení, kanceláře pro studenty, tiskárny, a další servis pro studenty.
  13. V suterénu ateliéry pro veřejné kurzy.
  14. V nejvyšším patře kanceláře vedení, vyhlídková terasa – rozhledna, V.I.P. zasedací místnost pro akademii i městský úřad.
  15. V suterénu také alternativní multifunkční studio (greenscreen – blackscreen ) využitelný jako divadlo s otevíratelnými dveřmi velkými – venku amfiteátr (železobetonový nikoliv sypaný – může také přikrývat bunkr / kryt pro 1000 lidí.
  16. Zelené fasády.

Bez zadání

Za obsah této stránky zodpovídá: prof. Ing. arch. Zdeněk Fránek