Vyučující
Modelování, výtvarný koncept a kompozice. Student si při práci s různými druhy hmoty (hlína, papír, dřevo atd.) v trojrozměrném prostoru ověřuje technické, proporční a estetické souvislosti. Pracuje s kompozicí a detailem, materiálovou texturou, světlem. Zadané úkoly vedou k pochopení vztahů hmoty a prostoru, prohloubení prostorové představivosti. Důraz je kladen na kreativitu a experiment. Série cvičení, která objevují možnosti prostoru.
Hledáme strategie vnímání a pochopení prostoru a hmoty, transformace a možnosti vzniku novotvaru. Objevování svobody utváření hmoty skrze vlastní zkušenost, v protikladu s navrhováním ve virtuálním prostředí počítače. Vidění prostoru jako celku, možnosti haptického tvoření s okamžitou konfrontací v měřítku 1 :1, vzájemná konfrontace studentů v ateliéru, procesuálnost, tvůrčí zkoušení, důraz na experiment a hledání tvarových možností.
Podstatou předmětu VT III. - Výtvarná tvorba III. pro druhý ročník bakalářského studia, jsou praktická prostorová cvičení. Praktické zkušenosti s uvažováním a konkrétním utvářením prostorových možností a rozvíjením prostorových strategií. Snažíme se odpozorovat prostor okolo nás, dokázat ho zachytit, stylizovat ale i se vůči němu vymezit. Nacházíme cesty k hledání nových forem, čerpáme inspiraci z přírody a prostředí kolem nás nebo i experimentem s materiálem či strukturami s ohledem nejen na estetické kvality, ale na kritické myšlení a udržitelnost.
Praktická cvičení mají téměř ryze praktické výstupy v podobě nejrůznějších modelů z modelovací hlíny a papíru, dřeva, kartonů, částí plastu atd. Podstatnou část vytváření a utváření myšlenek a nápadů je samozřejmě i kresba. Dále je kladen důraz na experimenty s materiály a nejrůznějšími strukturami.
Součástí absolvování předmětu je na konci prezentace shrnujícího portfolia z výstupů během předmětu / dokumentace práce během semestru. Portfolio je doporučeno rozdělit dle kapitol. Smyslem portfolia je především možnost vidět genezi, která vedla od prvních skic k výslednému modelu, nikoliv model a prezentace na konci semestru.
Cíle:
Vyzkoušet, osvojit a zjišťovat možnosti prostoru nikoliv skrze nastavené šablony a algorytmy v počítačových programech, které jsou jistě nepostradatelnou součástí přípravy na práci architekta. Ale skrze vidění a vnímání reálného měřítka člověka v modelech prostoru a jeho konfrontace v něm. Dalo by se hovořit o citlivosti k prostoru a prostředí, hmotám, měřítkům a strukturám. Cvičení mají nahlédnout do konfrontace mezi virtuálním a reálným prostředím. Hlavní důraz je kladen na možnost haptického zažití a vizuálního vnímání. Vidění a zažití dotknutí se hmot a materiálů v běžné realitě.
Základní premisou cvičení je rozvíjení práce s prostorem a materiály, ve kterých se můžete dotýkat, porovnávat a vizuálně poměřovat v reálném měřítku. Jedná se o reálnou a faktickou konfrontaci a představivost s měřítkem a prostorem – materiálem. Studenti se pustí vlastníma rukama bezprostředně do práce, vidí co vytvářejí a zároveň jak uvažuje jejich soused a vzájemně je to posouvá. Základní motivace je snaha o vnímání prostorové citlivosti a objevování prostorové strategie, kterými může být každý užitečný a nesklouznout v povrchnosti a schematismu a prvoplánovosti. „Aby domy nebyli jen krychle, ale když tak zajímavě poskládané, nebo objevovat např. kvádr aj.“
Cvičení VT III. je praktickou protiváhou k výuce a používání počítačových programů.
Související předměty
511VT1B | Výtvarná tvorba I |
511VT2 | Výtvarná tvorba II |
511VT4 | Výtvarná tvorba IV |
511VT5 | Výtvarná tvorba V |