Základy architektonického navrhování – ZAN I

Přednášky najdete ve formě pdf prezentace v Moodle, kód předmětu je B222-529ZAN1 - Brožová

Úvod

29. 9.

Charakteristika a obsah předmětu, úvod do navrhování, hledání univerzálních principů, Vitruviovy pojmy, funkce, forma, prostor, základní konceptuální odkazy, jazyk architektury… versus zpochybnění nastolených konvencí ve 20. století a různorodost současné architektonické produkce. Role architekta, proces architektonického navrhování. 

Přednášející: doc. Ing. Michaela Brožová, aut. arch.

Smyslové vnímání a architektura

6. 10.

Význam smyslového vnímání pro architekta. Kognitivní vnímání. Zákonitosti vnímání, tvarová psychologie, základní pravidla (Gestalt zákonitosti). Figura a pozadí. Steen Eiler Rasmussen: Jak vnímat architekturu.

Přednášející: Ing. arch. Kateřina Rottová, Ph.D.

Kompoziční principy

13. 10.

Anotaci dodáme.

Přednášející: doc. Ing. Michaela Brožová, aut. arch.

Geometrické zákonitosti a architektura 1

20. 10.

Geometrie – představení univerzální disciplíny: geometrie v kosmu, zmínky o teoriích. Sluneční soustava – vybrané geometrické vztahy planet a jejich orbit, odvozené geometrické figury. Geometrie v příkladech fyzikálních procesů. Krystalizace – jednotlivosti a skupiny. Světlo a stín – geometrické vztahy mezi světlem, formou a stínem. Reflexe – základní vztahy afinity skutečnosti a jejího obrazu a násobku. Geometrie – flora a fauna až po lidské tělo. Rostliny, fauna moří a pevniny, člověk a geometrie těla.

Geometrie – uchopená člověkem: geometrie a tvůrce, dobové vnímání univerzální disciplíny. Euklidovská geometrie a jiné formy disciplíny. Euklides – téma jeho díla, definice pěti postulátů euklidovské geometrie. Antické úlohy – za hranicemi euklidovské geometrie. Geometrie jako komponent návrhu konceptu, formy, a konstrukce díla. Nekonečná rovina a identifikace jejím vymezením. Principy vytvoření objemu (pohybem bodu nebo plochy). Geometrické figury linií, rovinných obrazců, ploch a objemů. Užití rastrů, resp. mřížky (od celku k detailu).

Přednášející: doc. akad. arch. Bohumil Chalupníček, UMPRUM, osobní webová stránka

Geometrické zákonitosti a architektura 2

27. 10.

Geometrie – prostředek vnímání estetiky obrazce i formy: harmonie, rytmus, růst. Harmonie jako kosmologický estetický princip uspořádání rozdílných částí do celku (paralelní s hudbou). Odkaz na platonská tělesa – rozdílné subjekty v harmonickém vztahu pomocí shodných pravidel (vlastností). Rytmus – pravidelné a jednoduché opakování, složité rytmy. Růst číselnou a geometrickou řadou; proporce, zlatý řez, regulační linie; proporce jako vztah celku a části, vztah částí mezi sebou v jednom celku, širší vztahy celků. Základní obrazce -–brána harmonie a zlaté poměry. Regulační linie, optické korekce, aplikace v architektonickém návrhu. Symetrie, komponovaná asymetrie nebo jako následek nedokončení konceptu.

Geometrie – prostředek komunikace mezi tvůrcem a realizací: historické měrné jednotky. Vytyčování staveb v historii. Architektonický výkres. Zpětná vazba – vyhledání geometrických figur stavby, především v půdorysech a pohledech na průčelí.

Přednášející: doc. akad. arch. Bohumil Chalupníček, UMPRUM, osobní webová stránka

Krajinářská architektura a prostor

3. 11.

Anotaci dodáme.

Přednášející: Ing. arch. Hana Špalková

Architektonická forma

10. 11.

Význam formy v architektuře. Proměnlivost formy v průběhu dějin. Aspekty formy (místo, měřítko, prostorový plán, materialita, vztah k zemi/gravitace). Základní kompoziční principy při práci s formou: 1. vymezení formy (MASIVITA, PRODĚRAVĚNÍ, DESKY VE VŠECH SMĚRECH, PARALELNÍ DESKY / RÁMY, ZÁHYBY, ORGANICKÁ) 2. tvarování formy (SUBTRAKCE, DĚLENÍ, 3D ZÁHYBY, DERORMACE, NEDOKONČENOST, SUPERTVAR) 3. operace mezi formami (ADICE, PROLÍNÁNÍ, VRSTVENÍ, VLOŽENÍ)

Přednášející: doc. Ing. Michaela Brožová, aut. arch.

Architektonický návrh jako tvůrčí proces

24. 11.

Kreativní proces a architektonická tvorba. Soustředění pozornosti (flow, konvergence), rozptýlení pozornosti (divergence, asociace). Hledání (analogie, pokus omyl atd.). Zrání (procházka v lese, „aha“ efekt, hovor s cílem „přijít na to sám“). Rozhodnutí (ukončení procesu tvorby). 

Metodika architektonického návrhu: příprava (zadání, místo, rešerše, legislativa), idea (fenomény, abstrahování, inspirace), koncept (prostor a forma, kompozice, funkční zónování, světlo), návrh (dispozice, řez, fasády, konstrukce).

Jazyk architektury. Jaký jazyk používá architektura? Prostředky k vyjádření architektonického procesu. Prostředky prezentace projektu. Jazyk architektury a jazyky umění. Architektonický návrh v ZOO jako tvůrčí proces.

Doporučená literatura: Dacey, J. S., Lennon, K. Kreativita. Grada, 2000; Csíkszentmihályi, M. Flow. Portál, 2015; Kahneman, D. Myšlení rychlé a pomalé. Jan Melvil, 2012; Gladwell, M. Mimo řadu. Anatomie úspěchu. Dokořán, 2009;  Gladwell, M. Mžik. Jak myslet bez přemýšlení. Dokořán, 2007. 

Přednáška se mimořádně koná v úterý jako náhrada za děkanský den 18. 11. 

Přednášející: Ing. arch. Pavel Ullmann

Základy nosných konstrukcí

1. 12.

Nosné konstrukce v architektuře a jejich vliv na prostorovou strukturu a vzhled stavby: proč je pro architekty potřebné pochopení principů statiky; co je nosná konstrukce; co je zatížení; co se odehrává v nosné konstrukci při zatížení (tažená, tlačená a ohýbaná konstrukce); posuzování nosných konstrukcí.

Rozvržení výuky statiky a nosných konstrukcí v následujících semestrech.

Přednášející: doc. Dr. Ing. Martin Pospíšil, Ph.D.

Pohyb v architektuře, (nejen) schodiště a rampy

8. 12.

Rozlišení místa k setrvání a místa k pohybu. Dynamika a protiklad setrvání a pohybu v architektuře. Místo k setrvání: soustředění, komunikace, odpočinek, zastavení. Místo k pohybu: aktivita, přemísťování, prožívání cesty. Skutečný pohyb (původní význam) ve smyslu aktivního pohybu, přemísťování, cesty, prostor k pohybu vymezený určitými prostorovými typy (volný prostor místnosti, chodba, pasáž, kolonáda, arkáda, schodiště, rampa, příklady). Vnímaný pohyb (přenesený význam), vnímání dynamických prvků kompozice nebo dynamických forem uměleckého díla.

Schodiště a rampy. Funkce: komunikační (spojení dvou rozdílných rovin pro překonávání výšky), prostorotvorné (funkce dynamického prvku), reprezentativní (schodiště bytového domu vs. schodiště operního domu), výtvarné (vertikální komunikace jako výtvarný element stavby). Typy schodišť. Ergonomie, předpoklad správně navrženého schodiště, hlavní zásad. Výpočet, základní vzorce a výpočty vycházející z empirických zkušeností.

Přednášející: doc. Ing. arch. Václav Mudra

Materialita, textura a barva

15. 12.

Materialita a textura materiálů v architektuře. Smyslové vnímání. Vizuální vnímání, barevnost, hrubost hladkost, průhlednost. Haptické vnímání, hrubost, hladkost, teplota povrchu. Akustické vnímání, odrazivost a pohltivost (řecké divadlo, interiéry). 

Materialita a konstrukce, proměnný vztah firmitas a venustas v historii stavění. Nosná statická podstata materiálu totožná s materiálem povrchu (fasády), příklady historické (kamenné a dřevěné stavby) a moderní architektury (betonové stavby z pol. 20. stol.). Oddělení materiálů nosné konstrukce od materiálů povrchu fasády. Izolační vlastnosti materiálů jakožto nový požadavek na stavební hmoty a jeho důsledek na volbu použití materiálů pro povrch stavby. Trvalost vs. pomíjivost a pravdivost použití materiálů na fasádě (kamenný obklad). Souvislost výrazu fasády s volbou materiálu, těžkost a lehkost. Dematerializace fasád, skleněné povrchy, korpus/tělo plášť. Nové úvahy spojení požadavků na pevnost, izolaci a povrch (Peter Zumthor). 

Přednášející: Ing. arch. Jiří Hůrka

Prezentace 1

22. 12. 

Dobrá prezentace a její podoby (tisk, digitálně, …). Výkresy, měřítko, logika řazení, zjednodušení zobrazení. Perspektivní zobrazení, volba záběru, grafické pojednání, vyjádření atmosféry, příklady. Fyzický model, tipy pro finální modely. Text, odborně-populární forma, kde se inspirovat, co naopak nepsat. Skici a skicák. Plakát a portfolio, základy, vyzkoušené tipy.

Přednášející: Ing. arch. Kateřina Rottová, Ph.D.

Za obsah této stránky zodpovídá: RNDr. Jiří Šrubař, Ph.D.