Výzkumné projekty

Architektura dětem

Autoři
Zbořilová, Z. - Čeňková, A.
Publikováno v
In: Sborník konference Architektura dětem. Praha: Česká technika - nakladatelství ČVUT, ČVUT v Praze, 2017. p. 48-49. ISBN 978-80-01-06382-8.
Rok
2017
Anotace
V rámci projektu realizujeme architektonické dílny a procházky pro děti. Chceme vytvořit podklady pro metodiku k výuce na základních školách a pro další volnočasové aktivity s dětmi. Na základě této metodiky se děti naučí vnímat architekturu a veřejný prostor jako důležitou součást kultury, pochopí souvislosti vývoje města, ve kterém žijí. Skrze přímou práci s dětmi formou dílen a procházek, má projekt pomoci vytvořit vztah k místu, které děti denně využívají, prochází jím na cestě do školy a domů nebo zde tráví volný čas. Chceme v dětech podnítit kritické myšlení a tím ovlivnit stav společně sdíleného prostředí v blízké budoucnosti.
Autoři
Zbořilová, Z. - Petrik, M. - Šestáková, I. - Patelová, M. - Hossingerová, M., - Kovářová, I.
Publikováno v
Praha: Česká technika - nakladatelství ČVUT, ČVUT v Praze, 2017. ISBN 978-80-01-06383-5.
Rok
2017
Anotace
Podklady pro metodiku k výuce architektury na základních školách a pro další volnočasové aktivity s dětmi. Na základě této metodiky se děti naučí vnímat architekturu a veřejný prostor jako důležitou součást kultury, pochopí souvislosti vývoje města, ve kterém žijí a co má vliv na to, jak se člověk ve městě cítí.
Autoři
Šestáková, I. ed. - Petrik, M. ed. - Zbořilová, Z. ed., - Patelová, M. ed.
Publikováno v
Praha, 2017-10-13/2017-10-14. Praha: Česká technika - nakladatelství ČVUT, ČVUT v Praze, 2017. ISBN 978-80-01-06382-8.
Rok
2017
Autoři
Zbořilová, Z.
Publikováno v
In: Škola architektury 2017. Praha: České vysoké učení technické v Praze, Fakulta architektury, 2017. p. 78-84. ISBN 978-80-01-06361-3.
Rok
2017
Anotace
Projekt Architektura do škol má za cíl vytvoření podkladů pro metodiku k výuce na základních školách a pro další volnočasové aktivity s dětmi. Na základě této metodiky se děti naučí vnímat architekturu a veřejný prostor jako důležitou součást kultury, pochopí souvislosti vývoje města, ve kterém žijí. Skrze přímou práci s dětmi formou dílen a procházek, má projekt pomoci vytvořit vztah k místu, které děti denně využívají, prochází jím na cestě do školy a domů nebo zde tráví volný čas. Chceme v dětech podnítit kritické myšlení a tím ovlivnit stav společně sdíleného prostředí v blízké budoucnosti. Vzhledem k tomu, že se jedná o téma vzdělávání, spolupracuji s odborníky - pedagogy (při práci používáme všeobecně známé pedagogické metody). Program připravujeme tak, aby jej bylo možné využít jako součást Rámcových vzdělávacích programů nebo Školních vzdělávacích programů (stanovují rámce a pravidla pro tvorbu učebních plánů).
Autoři
Petrik, M.
Publikováno v
In: Architektura dětem 2018 - Děti a město - prostor pro hru. Praha: CTU FA. Faculty Payments, 2018. p. 43-44. ISBN 978-80-01-06539-6.
Rok
2018
Anotace
Participace je dnes i u nás, čím dál více rozšířená v praxi, ale v případě zapojování dětí a mládeže do procesu vzniku veřejných prostranství, to tak časté není. Přitom, při navrhování prostoru pro hru ve městě, jsou právě děti ty konečný uživatele. Děti nejsou odborníci na navrhování, ale jednoznačně, to jsou odborníci na hru. Aby potenciál participace dětí a mládeže byl naplněn je třeba k ní přistupovat komplexně, musí být prováděna odborníky, sestavená na míru dané situaci a děti by měly být součástí procesu ve všech fázích: sběrem dat a jejich analýzou počínaje a zpětným hodnocením realizovaného díla konče.
Autoři
Petrik, M.
Publikováno v
In: Architektura dětem 2018 - Děti a město - prostor pro hru. Praha: CTU FA. Faculty Payments, 2018. p. 15-16. ISBN 978-80-01-06539-6.
Rok
2018
Anotace
Kvalita prostředí, které nás obklopuje, výrazně ovlivňuje životy mladých lidí a dětí, jejich vývoj, utváření pohledu na svět, socializaci a jejích vztah ke městu. Současné město na děti ve veřejném prostoru pamatuje v podstatě pouze formou hřišť a školních zahrad. Tyto místa spojují společné neduhy: uniformita, segregace, neadekvátní nabídka hry dle potřeb dětí různých věkových kategorií a potřeby za přijatelným rizikem. Řešením je vytváření prostoru pro hru na míru, integrace hry do veřejného prostoru měst a spolupráce s konečnými uživateli, tedy dětmi.
Autoři
Zbořilová, Z. - Petrik, M. - Markgraf Hossingerová, M. - Šestáková, I. - Patelová, M., - Lomička, Z.
Publikováno v
Praha: Fakulta architektury ČVUT, 2018. ISBN 978-80-01-06538-9.
Rok
2018
Anotace
Metodický materiál pro pedagogy pro projektový den Město všemi smysly - 5 výukových hodin. Slouží jako podklad pro testování metodiky programu pedagogy. Děti se na základě programu naučí vnímat architekturu a veřejný prostor, pochopí souvislosti fungování města, ve kterém žijí, a co má vliv na to, jak se člověk ve městě cítí.
Autoři
Šestáková, I. ed. - Zbořilová, Z. ed. - Petrik, M. ed. - Lupač, P. ed., - Smetanová, M. ed.
Publikováno v
CAMP Praha, 2018-10-25/2018-10-26. Praha: CTU FA. Faculty Payments, 2018. ISBN 978-80-01-06539-6.
Rok
2018

Za obsah této stránky zodpovídá: prof. Ing. arch. Petr Vorlík, Ph.D.