Výzkumné projekty

Live Projects ve výuce architektury

Autoři
Malošíková, Š.
Publikováno v
Praha: Czech Technical University in Prague, 2017. ISBN 978-80-01-06362-0.
Rok
2017
Anotace
Publikace zachycuje průběh a výsledky třetího ročníku Letní dílny, který v roce 2017 proběhl v dejvickém kampusu na Praze 6 pod vedením Ateliéru MáMA (Mádr–Malošíková) Fakulty architektury ČVUT v Praze. Cílem dílny bylo se studenty navrhout a postavit dřevěnou instalaci v Parku Indíry Gándhíové, která dočasně nahradila vyšlapanou cestu.
Autoři
Malošíková, Š.
Publikováno v
In: Škola architektury 2017. Praha: Czech Technical University in Prague, 2017. ISBN 9788001063613.
Rok
2017
Anotace
Příspěvek se zaměřuje na projekty design-build na školách architektury, tedy na projekty, které mohou studenti v rámci výuky nejen navrhnout, ale i postavit. V posledních dekádách je tento způsob výuky stále více rozšířen. Ve Spojených státech jsou design-build projekty zastoupeny v kurikulu většiny škol architektury, v českém prostředí se ale zatím jedná převážně o ojedinělé příklady. Zahraniční literatura je poměrně rozsáhlá, nicméně jen málo článků uvádí kromě popisu průběhu a výsledku projektu podrobnější specifi kaci učebního cíle či rozbor toho, co se studenti díky absolvování daného design-build projektu naučili. V posledních letech proto probíhá mezi akademickou obcí spojenou s design-build projekty diskuse, jak tuto komplexní metodu výuky lépe popsat a teoretizovat. Předkládaný text na základě studia dostupné literatury představuje přehledný výčet potenciálů výuky design-build projektů ilustrovaných na zahraničních příkladech a je také doplněn o poznatky z letní dílny Ateliéru MáMA (Mádr-Malošíková) pořádané na Fakultě architektury ČVUT v Praze v létě 2017, kterou autorka tohoto příspěvku spoluorganizovala.
Autoři
Malošíková, Š.
Publikováno v
ERA21. 2017, 17(04), 23-25. ISSN 1801-089X.
Rok
2017
Anotace
Design-build projekty se stále častěji stávají trvalou součástí výuky na školách architektury. Poskytují studentům možnost svůj návrh dopracovat až k realizaci, díky níž si osvojují práci s vybraným materiálem, konstrukcí a nástroji. Důležitý je i samotný proces, který v mnohém kopíruje skutečné podmínky praxe. Po úvodní fázi hledání nejlepšího řešení pro dané zadání získává na důležitosti koordinovaná týmová práce, jejíž pochopení je dnes při narůstající komplexnosti stavebních procesů pro začínající architekty nezbytné.
Autoři
Hlaváček, D. - Kordovský, P. - Liesler, L. - Mádr, J. - Malošíková, Š. - Schleger, E. - Seho, H. - Světlík, J. - Vrbata, L. - Zavřel, Z., - Zdebská, M.
Publikováno v
In: Architecture Connects. Oxford: Oxford Brookes University, 2017. p. 484-486. 1.. ISBN 978-0-9929299-7-8.
Rok
2017
Anotace
The goal of this experimental workshop was to offer students of the five design studios of the Department of Architectural Design II , FA CTU more than is demanded by the official studio course programme – the possibility to test their designs on 1:1 scale. The assignment was to design a staircase 2.8 m high respecting the Czech regulations that apply to residential stairs design. Due to a very tight schedule the material was determined in advance. The dimension of large-size spruce cross-laminated timber boards was arranged in order to allow production of load-bearing components from one piece. The course of the workshop had only general framework and schedule. The exact teaching method of each phase was under direction of the leaders of each studio. The video shows the design-building process of one of the staircases. At the end, all 5 staircases were displayed in the courtyard of the Faculty of Architecture building.
Autoři
Mádr, J. - Malošíková, Š.
Publikováno v
In: Architecture Connects. Oxford: Oxford Brookes University, 2017. p. 588-589. 1.. ISBN 978-0-9929299-7-8.
Rok
2017
Autoři
Malošíková, Š.
Publikováno v
In: Lávky. Praha: České vysoké učení technické v Praze, Fakulta architektury, 2018. p. 11-25. ISBN 978-80-01-06486-3.
Rok
2018
Anotace
Text popisuje výuku design-build projektů u nás i v zahraničí, její přínosy i omezení a roli pedagoga během tohoto učebního procesu.
Autoři
Malošíková, Š.
Publikováno v
In: PhD Research Sympozium 2018. Brno: Vysoké učení technické v Brně, 2018. p. 103-110. ISBN 978-80-214-5664-8.
Rok
2018
Anotace
Design-build projekty představují způsob výuky architektonického navrhování, při kterém studenti své návrhy dovádí až k realizaci. Příklady tohoto přístupu najdeme na mnoha školách architektury. Rozsah, forma a cíle projektů se ale často liší. Příspěvek se zabývá hlavními tématy výuky design-build projektů v průběhu posledního století, zaměřuje se na přínosy a omezení tohoto přístupu, naznačuje případný přesah do výzkumné činnosti nebo možnosti užší spolupráce školy architektury s komunitou či skutečným klientem a zasazuje jej do sjednocujícího širšího teoretického rámce.
Autoři
Malošíková, Š.
Publikováno v
Praha: Czech Technical University in Prague, 2018. ISBN 978-80-01-06535-8.
Rok
2018
Anotace
Výuka design-build projektů na školách architektury přináší studentům možnost konfrontovat výkresovou abstrakci návrhu s jeho zhmotněnou skutečností a získat přímou zkušenost s každou fází architektonické praxe včetně realizace. Kniha uvádí čtenáře do problematiky design-build výuky a nabízí vhled do chodu pěti ateliérů a jedné podpůrné platformy působících na různých zahraničních školách. Základem textů představujících jednotlivé přístupy jsou rozhovory vedené s vedoucími těchto ateliérů, které dovolují poodhalit zkušenosti i osobní přesvědčení formující jejich rozdílnou metodu výuky. Publikace je jedním z výstupů výzkumu na téma design-build výuky na Ústavu navrhování II Fakulty architektury ČVUT v Praze, který v posledních letech inicioval celou řadu těchto projektů.
Autoři
Seho, H. - Malošíková, Š.
Publikováno v
Architektúra a urbanizmus. 2018, LII(3-4), 210-219. ISSN 0044-8680.
Rok
2018
Anotace
Lze se naučit architektuře bez přímé zkušenosti? V posledních letech roste pozornost a zájem věnovaný tzv. design-build projektům na školách architektury, jejichž metodika umožňuje přiblížit studentům realitu architektonické praxe jinak, než pouze zprostředkovaně. Studenti mají příležitost vytvořit návrh pro konkrétní situaci reálného zadání a ověřit si jeho platnost jak zpracováním prováděcího projektu, tak hlavně vlastnoruční realizací tohoto návrhu. Fakulta architektury ČVUT již v minulosti úspěšně realizovala několik design-build projektů a tématu výukové metodiky tohoto typu se dlouhodobě věnuje i v rámci výzkumu.

Za obsah této stránky zodpovídá: prof. Ing. arch. Petr Vorlík, Ph.D.