Výzkumné projekty

Architektura dětem -5. ročník

Po velkém ohlasu a účasti z loňské konference je záměrem letošního ročníku navázat na otázky a diskuze ohledně nabídky prostorů pro volnou dětskou hru ve městě a specificky se zaměřit na v ČR zatím neznámý koncept Adventure Playground. Jak vyplynulo z diskuze s odborníky, téma Adventure playground propojuje veřejný prostor s uměním, sociální aspekt života dětí a hry ve městě, spolupráce s městskými plánovači a zástupci municipalit. Vytváří možnosti pro řešení aktuálních výzev, jakými jsou například bezpečný a samostatný pobyt dětí ve městě, fyzické a psychické zdraví dětí, rozvoj kreativity a samostatnosti, podpora participace a vztahu dětí k místu, kde žijí. Cílem je rozšířit možnosti a přinést konkrétní kroky a podporu hlavním aktérům pro realizaci tohoto konceptu u nás. Hra je nedílnou součástí dětského života, ale také významným prostředkem pro poznávání sebe i okolního světa. Specificky nestrukturovaná (volná) hra dává dětem svobodu zkoumat, tvořit a objevovat svět bez předem daných pravidel nebo pokynů. Je odborníky vnímána jako klíčová pro zdravý kognitivní vývoj dítěte, rozvíjí jeho sociální a emocionální dovednosti, schopnost řešit problémy a interagovat ve skupině vrstevníků. Vzhledem k množství dětí vyrůstajících ve městech je vhodně koncipované urbánní prostředí klíčové k naplnění tohoto dětského práva a potřeby. Velkým přínosem konceptu Adventure Playground, této unikátní oázy v urbánním prostředí, je jeho sociální přesah a přesah do sféry přímého zapojování uživatelů, manuální tvorby a umění, který umožňuje účinně adresovat aktuální výzvy, kterým společnost čelí ve vztahu k dětem a mládeži. Dle dostupných výzkumů jsou nejmladší skupiny obyvatel v dnešním světě vystaveny řadě stresových faktorů. Patří mezi ně probíhající klimatická změna a její očekávané dopady, postpandemický stres, závislost na digitálních technologiích a s ní spojená ztráta sociálních kontaktů, vývoj zahraniční politické situace a podobně. Je doložen nárůst duševních onemocnění mlád

Za obsah této stránky zodpovídá: prof. Ing. arch. Petr Vorlík, Ph.D.