Lidé

prof. Dr. Ing. Martin Pospíšil, Ph.D.

vedoucí Ústavu nosných konstrukcí FA ČVUT

Autoři
Steinerová, V. - Pospíšil, M., - Pokorný, P.
Publikováno v
In: Proceedings of 28th Hot Dip Galvanizing Conference. Ostrava: Asociace českých a slovenských zinkoven, 2023. p. 100-110. ISBN 978-80-908341-1-8.
Rok
2023
Podkategorie
Stať ve sborníku
Anotace
The paper describes some mechanisms and aspects influencing the testing of the cohesion of coated steel reinforcement bars (rebars) with concrete. Cohesion was verified on plain steel rebars with zinc and nickel coatings. One hot-dip zinc coating (Zn HDG) and three galvanic coatings, in particular zinc (Zn G), zinc-nickel (ZnNi) and nickel coating (Ni), were included in the experiment. The main goal of the work was to verify and describe the effect of these surface treatments on the cohesion of rebar with concrete. The evaluation of the coherence of the whole system was carried out according to the international standard RILEM RC 6 (pullout test). To complement the correlation of roughness to the final cohesion, roughness measurements were also performed on all tested surfaces. Furthermore, the paper deals with the ČSN EN 10348-2 standard and points out pitfalls that can make it difficult to design structures with coated steel reinforcement bars. The dependence of cohesion on the roughness of the coating was confirmed in the experiment. It has also been proven that corrosion of zinc in an alkaline environment reduces the cohesion of the coated rebar with concrete and creates a porous contact surface at the interface between the cement paste and the rebar. Due to the high roughness (compared to other surfaces), corrosion of zinc during hydrogen evolution did not affect the results of the adhesion tests for the hot-dip zinc coating, where the adhesion to concrete was higher than that of steel.
Autoři
Steinerová, V. - Pospíšil, M. - Pokorný, P. - Fojt, J., - Johánek, V.
Publikováno v
In: Projektování a provoz povrchových úprav. Praha: Zdeňka Trávníčková, 2023. p. 69-78. ISBN 978-80-908171-2-8.
Rok
2023
Podkategorie
Stať ve sborníku
Anotace
Příspěvek popisuje korozní chování konvenčních galvanických povlaků Zn-Ni a Ni, a žárového Zn (HDG) v modelových pórových roztocích betonu s cílem užší diskuze o korozním chování povlaků s obsahem niklu jako efektivní ochrany výztuže betonu. Elektrochemické korozní chování (Ecorr (t), Rp (t)) jednotlivých povlaků je zaměřeno na hodnocení odolnosti povlaku vůči alkalickému prostředí a omezení koroze povlaku za vývoje vodíku. Komparační porovnání korozního chování jednotlivých povlaků je doplněno o analýzu precipitovaných korozních produktů prostřednictvím XRD (rentgenová difrakční analýza) a XPS (rentgenová fotoelektronová spektroskopie). Skladba korozních produktů je hodnocena rovněž na její předpokládaný vliv na soudržnost s betonem.
Autoři
Ryjáček, P. - Stančík, V. - Vůjtěch, J. - Litoš, J. - Pospíšil, M. - Kudláček, J., - Sýkora, M.
Publikováno v
In: Engineering for Sustainable Development. Zurich: International Association for Bridge and Structural Engineering (IABSE), 2023. p. 331-338. ISBN 978-1-7138-8312-8.
Rok
2023
Podkategorie
Stať ve sborníku
Anotace
This paper describes the results of the NAKI II project of the “Methods for Achieving Sustainability of Industrial Heritage Steel Bridges” which has been carried out over the last 5 years. It deals with the diagnostics results presents the overview of the load tests done and assessment results, including the coating application. The strengthening methods are presented, with the focus on the SMA materials. It is shown, that we have still many hidden reserves in the load capacity of heritage bridges, and if proper methods are chosen, the durability can be much longer, then predicted 100 years.
Autoři
Rotter, T. - Ryjáček, P., - Pospíšil, M.
Publikováno v
Praha: Cattacan, 2023. ISBN 978-80-88349-50-1.
Rok
2023
Podkategorie
Kniha
Anotace
Publikace přináší ucelený pohled na historii i současnost pražských nýtovaných mostů a lávek, z nichž některé, jako železniční most pod Vyšehradem nebo Čechův most, neoddělitelně patří k panoramatu hlavního města. Autory jsou vyučující z ČVUT v Praze, kteří se dané problematice dlouhodobě věnují. U každého z mostů a lávek – kromě výše uvedených jsou to ještě mosty Bohdalec a na Císařskou louku a lávky přes Smíchovské nádraží, přes nádraží Hostivař, Slavie a Strašnice – najdete zpracovanou historii od vzniku přes opravy až po současný stav, původní statické výpočty a bohatý obrazový doprovod archivní i současný. Publikace je primárně určena odborné veřejnosti a poučeným čtenářům technického zaměření.
Autoři
Steinerová, V. - Pospíšil, M. - Pokorný, P. - Hurtig, K., - Prodanović, N.
Publikováno v
In: 56. celostátní aktiv galvanizérů Jihlava 2023. Jihlava: Česká společnost pro povrchové úpravy, 2023. p. 31-39. ISBN 978-80-905648-9-3.
Rok
2023
Podkategorie
Stať ve sborníku
Anotace
Příspěvek popisuje důležité mechanizmy a aspekty, ovlivňující zkoušení soudržnosti povlakované ocelové výztuže s betonem. Soudržnost byla ověřována na hladkých ocelových tyčích s tenkými galvanickými povlaky na bázi zinku a niklu (ZnNi) a niklu (Ni). Pro ověření dosavadních výsledků byl do experimentu přidán i povlak žárového zinku (Zn HDG). Hlavním cílem práce bylo ověření a popsání vlivu těchto povrchových úprav na samotnou soudržnost. Hodnocení soudržnosti celého systému bylo realizováno podle mezinárodní normy RILEM RC 6, typu Pull-Out test. Pro doplnění korelace drsnosti na výslednou soudržnost bylo provedeno i měření drsnosti u všech testovaných povrchů. Závislost soudržnosti na drsnosti povrchu byla potvrzena. Prokázala se také skutečnost, že koroze zinku v alkalickém prostředí snižuje soudržnost povlakované výztuže s betonem. Koroze zinku za vývoje vodíku se vzhledem k vysoké drsnosti (v porovnání s ostatními povrchy) neprojevila u povlaku žárového zinku, u něhož byla soudržnost s betonem vyšší než u oceli.
Autoři
Pospíšil, M. - Eberhardt, S.
Publikováno v
International Journal of Architectural Heritage. 2022, 16(11), 1621-1641. ISSN 1558-3058.
Rok
2022
Podkategorie
Článek
Anotace
Gathering knowledge and data for diagnosis is highly important for the safeguarding and conservation of architectural heritage. These data should be organised in order to create a complex list of procedures to find sufficiently sensitive, effective and reasonably inexpensive technical processes to survey and to repair, renew and maintain load-bearing structures of potential heritage values. The research is based on an analysis of the concept “heritage value” . As a typical multidisciplinary field of research, practical tasks in heritage preservation show that heritage value should be understood as a complex value composed of varied elementary segments coming from different fields of human activities. Whereas each field has its own logical verifying rules and its own research methodology, each elementary segment is evaluated separately. The present article introduces the “E-P Heritage value assessment method” (E-P method) as a methodology for assessing the heritage values of buildings and structures or of their parts. The second purpose is to find a sufficiently sensitive process how to avoid invasive diagnostics on the architectural heritage. The procedure is aimed to be applied both on protected and non-protected buildings and structures.
Autoři
Ryjáček, P. - Stančík, V. - Vůjtěch, J. - Pospíšil, M., - Kudláček, J.
Publikováno v
In: Steel Bridges Istanbul 2022. Istanbul: Turkish Constructional Steelwork Association (TUCSA), 2022. p. 43-52. ISBN 978-975-92461-7-4.
Rok
2022
Podkategorie
Stať ve sborníku
Anotace
This paper describes the results of the NAKI II project of the "Methods for Achieving Sustainability of Industrial Herirage Steel Bridges" which has been carried out over the last 5 years. It deals with the diagnostics results present the overview of the load tests done and assessment results, including the coating application. The strengtening methods are presented, with the focus on the SMA materials. It is shown, that we have still many hidden reserves in the load capacity of heritage bridges, and if proper methods are chosen, the durability can be much longer, then predicted 100 years.
Autoři
Ryjáček, P. - Rotter, T. - Stančík, V. - Macho, M. - Vůjtěch, J. - Štěpán, J. - Kramoliš, F. - Pospíšil, M. - Fragner, B. - Eberhardt, S. - Juřena, J. - Míšanec, R. - Kudláček, J. - Zoubek, M. - Svoboda, J., - Sýkora, M.
Publikováno v
Praha: CTU. Faculty of Civil Engineering, 2022. ISBN 978-80-01-06990-5.
Rok
2022
Podkategorie
Kniha
Anotace
Kritický katalog doprovázející Výstavu průmyslových mostních památek. Katalog seznamuje s výstavními exponáty a mosty, vypracovanými kritickou metodou a opatřenými vysvětlujícím faktografickým, technickým a obrazovým materiálem.
Autoři
Eberhardt, S. - Pospíšil, M. - Ryjáček, P., - Sýkora, M.
Publikováno v
The International Journal of Computational Methods and Experimental Measurements. 2021, 9(4), 309-326. ISSN 2046-0546.
Rok
2021
Podkategorie
Článek
Anotace
Survey of heritage structures, reliability assessment, and subsequent design of appropriate interventions are disciplines where intensive multidisciplinary cooperation between architects, civil engineers, and heritage preservation specialists is necessary. Surveys including visual inspections, measurements, and tests provide vital information for reliability assessment. Non-destructive or minor-destructive tests are generally preferred in surveys of heritage structures. However, reliability assessments providing key information for decisions on structural interventions may require more detailed insights that may only be obtained by destructive tests. This is why incomplete information from a survey overly restricted to protect heritage values may lead to imprecise reliability assessment and to suboptimal decisions on structural interventions. As a consequence, such interventions may then lead to a loss of heritage value that might have been avoided. To provide guidance for practical applications, the submitted contribution presents an analysis of segments of heritage value that may be associated with buildings or bridges. Basis of the method was recently included in the Czech standard on assessment of existing structures. The sensitivity of each segment to the invasiveness of various methods of structural surveys is then discussed, considering also the potential need for input of reliability assessment. The presented framework is applied in the case study of a historic steel bridge located in the UNESCO site – historic centre of Prague. The contribution demonstrates that the segmentation of a heritage value by heritage preservation specialists and architects often helps to identify an optimal strategy for structural survey that provides sufficient information for detailed reliability assessment of the heritage structure. The case study presents a benchmark to be further developed and refined for its effective operational use in practice in the future.
Autoři
Pospíšil, M.
Publikováno v
e-Phaïstos (Journal of the history of technology). 2021, IX.(1), ISSN 2262-7340.
Rok
2021
Podkategorie
Článek
Anotace
Le début de la statique graphique est généralement associé aux travaux de l'ingénieur allemand Karl Culmann (1821-1881), avec son ouvrage Die Graphische Statik, publiés en huit volumes à Zurich en 1864-1866. Pourtant Culmann le souligne dans la préface de son œuvre : il a pris en compte les études conduites par les savants et ingénieurs qui ont ouvert le champ de la statique graphique, notamment Jean-Victor Poncelet (1788-1867), Barthélemy Cousinery (1790-1851), Jakob Steiner (1796-1863). Et, comme il le mentionne également, les origines de la statique graphique remontent bien avant. Dans cet article, nous présentons les trois fondements de la statique graphique : i) la composition et la décomposition des forces avec le polygone funiculaire ; ii) les stimuli venus des pratiques de construction ; iii) la dualité forme-force.

Za obsah této stránky zodpovídá: prof. Dr. Ing. Martin Pospíšil, Ph.D.