Ateliéry

Ateliér Karel

A

„Fenomén hranice“

LS 2025

Kontext:

Hranice mohou být fyzické (mezi prostorem, objekty, nebo státy), emocionální (mezi lidmi nebo skupinami), digitální (mezi realitou a virtuálním světem) nebo konceptuální (mezi disciplínami, kulturami, nebo hodnotami). V současné době, kdy se mnohé hranice znovu definují nebo stírají, vznikají nové výzvy, ale také příležitosti. Toto zadání vyzývá studenty k prozkoumání a redefinování hranic prostřednictvím designu a technologie.

Zadání:

  • Navrhněte produkt, instalaci nebo systém/službu, který reaguje na fenomén hranic. Zamyslete se nad tím, jak design může:
    • Překračovat fyzické nebo konceptuální hranice (např. integrace digitálního a fyzického světa).
    • Zviditelnit nebo zpochybnit hranice (např. mezi veřejným a soukromým prostorem, kulturami, generacemi).
    • Pomoci uživatelům lépe porozumět hranicím (např. digitální závislosti, přístupnosti technologií, mezilidským vztahům).
  • Zohledněte specifickou uživatelskou skupinu, která se nachází na "okraji" nebo za hranicí mainstreamového designu.

Požadavky:

  1. Výzkum a analýza:
    • Identifikujte typ hranice, se kterou chcete pracovat, a uživatelskou skupinu, kterou tato hranice ovlivňuje.
    • Prozkoumejte možnosti, jak technologie, materiály nebo interakce mohou hranice překonávat, zviditelňovat nebo redefinovat.
  2. Koncept:
    • Vytvořte návrh, který se kreativně zabývá vybraným fenoménem hranice.
    • Zvažte jak fyzické, tak digitální aspekty návrhu.
  3. Prototyp:
    • Představte funkční model, který demonstruje, jak design reaguje na hranici a jak ji interakce s uživatelem redefinuje.
    • Může jít o multimediální instalaci, interaktivní objekt, nebo systém kombinující fyzické a virtuální prostředí.
  4. Prezentace:
    • Formou příběhu a vizuálního materiálu vysvětlete, jak vaše řešení pracuje s fenoménem hranice a jak přináší hodnotu konkrétní uživatelské skupině.

Cíle:

  • Rozvíjet schopnost analyzovat a pracovat s abstraktními koncepty ve vztahu k reálným problémům.
  • Naučit studenty propojovat design s technologiemi a mezioborovými poznatky.
  • Podpořit kreativitu při redefinování hranic a hledání nových způsobů, jak je překonávat nebo reinterpretovat.

Důvod významu:

Téma hranic je aktuální nejen kvůli globalizaci a digitalizaci, ale také kvůli zvyšující se potřebě inkluze, rozmanitosti a dialogu mezi rozdílnými světy – ať už jde o svět fyzický a digitální, nebo o hranice kulturní, sociální a ekonomické. Je to široké, ale konkrétní téma, které studentům nabízí prostor pro mezioborovou spolupráci a vlastní interpretaci.

Za obsah této stránky zodpovídá: prof. ak. soch. Marian Karel