Ateliéry

Ateliér Krátký–Marques

Naše metodika výuky balancuje mezi mezi konceptuálním a technickým, mezi fantazií a realitou, mezi racionálním a intuitivním. Hlavním cílem je naučit studenty, jak generovat designové strategie (koncepty) na základě analýzy mezi aktivitou (program, typologie), kontextem (fyzickým, politickým, teoretickým) a následnou formou k vytvoření definovatelného architektonického/urbánistického prostoru. Někdy dominuje fyzický kontext a architektonický koncept na něj bude muset silně reagovat, jako je naše zadání Flyboxu v LS 2024 (kontextualizace konceptu), někdy dominuje program speciálně, když je konfrontován s obecnějším kontextem. Jinými slovy, povzbuzujeme studenty, aby byli kreativní, nápadití a kritičtí, když jsou požádáni o vyřešení nějakého architektonického úkolu. Toto kreativní zkoumání se rozšiřuje také na technická řešení, zejména na konstrukční nebo dokonce mechanické strategie, kde jsou prezentovány atypické, které mohou nakonec diktovat podobu budovy (stejně jako Pompidou Center, Casa da Musica atd.)

Pro posílení těchto pedagogických metod jsme vyvinuli sérii tematických přednášek, které studentům pravidelně v průběhu semestru předkládáme. Tyto přednášky se mohou skládat z konkrétního tématu (pohyb, kompozice, organizační diagramy) nebo se zaměřit na práci konkrétního architekta s cílem demonstrovat konkrétní designová témata (Koolhaas o pohybu, Corbusier o kompozici fasády, Hejduk o abstraktních pojmech) . Studenty také bereme minimálně na jednu exkurzi za semestr. Mohou to být každodenní výlety po Praze, abychom studentům ukázali naši individuální práci včetně našich koncepčních a technických řešení (např. designové realizace fasád kancelářských budov), nebo delší cesty (dvou až třídenní) do jiných geografických míst za účelem návštěvy konkrétní město nebo konkrétní důležitý projekt.

Aktivace vltavské nábřeží v holešovicích novou funkcí - meditativní a relaxační městský park jako protiváha k přilehlé konzumní holešovické tržnici. Hlavním programem nově vzniklého parku byli lázně/wellness. Doplňující narativní program mohl každý student modifikovat dle svého uvážení a osobních zkušeností či preferencí tak, aby vznikl unikátní urbánistický prostor.
Většina budov je hybridní v konvenčním smyslu, kde je přízemí běžně programováno funkcemi veřejného maloobchodu a horní patra funkcemi soukromých bytů a kanceláří. Tento semestr, bychom se rádi zaměřili na méně konvenční přístup: zaprvé, představit různorodé funkce, napřiklad kulturní, zábavní, duchovní společně s obvyklými funkcemi pro práci a bydlení: za druhé, zduraznit rozpor mezi některými z těchto funkcí (jako surrealistické párování secího stroje a deštníky); za třetí prozkoumat jiné konfigurace rozložení místo typického horizontálního rozdělení (přízemí vs. horní patra), aby se docílilo neočekávané konfrontace.
Podmínky místa jsou zcela specifické: leží na hranici mezi starým a novým městem; je přímo u břehu vltavy; je „izolováno“ okruhem silnic. Program uměleckého centra by měl být prostorově flexibilní, aby nabídl různé programové konfigurace jako taneční, divadelní, hudební a umělecké produkce. Navíc by měl nabídnout veřejné funkce jako restaurace / kavárna. Strategie návrhu by měla sledovat holistický přístup zaměřený na kontext, program, strukturu a infrastrukturu v hledání specifické formy.
Aktivovat úzký pás, přibližně 500 metrů dlouhý a 30 metrů široký, a generovat architektonické programy založené na multiplicitě, včetně rezidenčních, kulturních, komerčních a zábavních funkcí. To nejdůležitější byl však vytvořit urbanistickou formu (formy), která bude reagovat jak na lineární specifičnost lokality, tak na hybridní povahu programu.

Za obsah této stránky zodpovídá: prof. Ing. arch. Vladimír Krátký