Lidé

Ing. arch. Adam Novotník

Autoři
Novotník, A. - Supranovich, V., - Kurilla, L.
Publikováno v
In: Digital Architectural Research - DARe. Białystok: Bialystok University of Technology Publishing Office, 2023. p. 245-259. ISBN 978-83-67185-54-7.
Rok
2023
Podkategorie
Stať ve sborníku
Anotace
Learning in virtual reality (VR) is always happening in a certain digital space. Inspired by memory techniques such as Method of Loci AKA Memory Palace, we propose to use a VR 3D space as a form of Memory Palace which would enhance the learning process by attaching new knowledge to spatial experience. Aim is to create multi-sensory experiences and help people to form deeper memory traces of learned topics. To achieve desired efficiency we need easily remembered space, which would help to create rich episodic memory. It is also important for the environment not to disturb and attract too much attention from the learning topic. To find this thin line, we tested memorability of VR space through experiments with 9 different environments each deferring in the level of abstraction and detail of the scenes. Subjects walked through the environment in VR and were instructed to perform various memory tasks. Results show that an environment with a middle level of abstraction and detail was easiest to remember, since it achieved a certain level of newness while being well comprehensible.
Autoři
Novotník, A. - Kurilla, L.
Publikováno v
In: eCAADe 2023 Digital Design Reconsidered. Graz: ECAADE, 2023. p. 740-750. ISSN 2684-1843. ISBN 9789491207341.
Rok
2023
Podkategorie
Stať ve sborníku
Anotace
Learning in virtual reality (VR) is always happening in a certain digital space. Inspired by memory techniques such as Method of Loci AKA Memory Palace, we propose to use a VR 3D space as a form of Memory Palace which would enhance the learning process by attaching new knowledge to spatial experience. Aim is to create multi-sensory experiences and help people to form deeper memory traces of learned topics. To achieve desired efficiency we need easily remembered space, which would help to create rich episodic memory. It is also important for the environment not to disturb and attract too much attention from the learning topic. To find this thin line, we tested memorability of VR space through experiments with 9 different environments each deferring in the level of abstraction and detail of the scenes. Subjects walked through the environment in VR and were instructed to perform various memory tasks. Results show that an environment with a middle level of abstraction and detail was easiest to remember, since it achieved a certain level of newness while being well comprehensible.
Autoři
Supranovich, V. - Novotník, A.
Publikováno v
In: Forma je téma. Praha: CTU. Faculty of Architecture, 2023. Architektura v rozšířeném poli. vol. 2. ISBN 978-80-01-07262-2.
Rok
2023
Podkategorie
Stať ve sborníku
Anotace
Každý z nás vnímá své okolí prostřednictvím systému pěti smyslů. Vzhledem k tomu, že drtivou většinu informací o svém prostředí člověk vnímá zrakem, je geometrie okolních objektů jedním z hlavních parametrů vnímání prostředí. Toto se týká i jakékoliv grafiky ve virtuálních 3D prostředích, ve kterých trávíme čím dál více času a která se v poslední době stávají čím dál složitějšími. Důvodem této zvyšující se složitosti je snaha tvůrců maximálně se přiblížit realismu. Ta se však postupně stává nekonečnou, protože čím více se k realismu přibližujeme a čím složitější a propracovanější se stává grafika, tím je jednodušší celkový pocit realismu zničit. Zároveň bychom neměli zapomínat, že za opravdu komplexním a kvalitně zpracovaným obrazem se skrývá mnoho hodin práce týmu specialistů, kteří potřebují kvalitní a drahé vybavení. Z toho však vyvstává otázka: Je nutné takto složitou grafiku používat při tvorbě virtuálních scén interiérového designu a architektury? Možná by stálo za to se v tomto bodě vývoje pozastavit a nabídnout uživateli několik variant složitosti geometrie, aby bylo možné sledovat a vyhodnotit jeho vnímání prostředí, které je mu prezentováno. Tento článek bude zkoumat dopad detailizace geometrie objektů v kontextu architektonické vizualizace na vnímání virtuální scény uživatelem. Zkoumání proběhne na příkladu 1. fáze mého budoucího experimentu. V této fázi dostane uživatel příležitost ohodnotit nábytek s různou úrovní detailů, kterou považuje za vhodnou pro danou úroveň detailizace konkrétního objektu. Tento výzkum je základem pro práci na fázi 2. Ve 2. fázi experimentu budou z prvků z 1. fáze sestaveny 3 identické interiéry, lišící se různou úrovní detailů. V dané fázi experimentu bude zkoumán vliv úrovně detailizace komplexní scény interiéru na její vnímání uživatelem.

Za obsah této stránky zodpovídá: doc. Ing. arch. Dana Matějovská, Ph.D.