Lidé

doc. Ing. arch. Jakub Vorel, Ph.D.

vedoucí Ústavu prostorového plánování

Autoři
Dingil, A. - Maia Pereira, A. - Přibyl, O., - Vorel, J.
Publikováno v
Transportation. 2023, ISSN 0049-4488.
Rok
2023
Podkategorie
Článek
Anotace
There is a raise in public awareness on environmental and health issues in recent years, therefore many municipalities changed their transport policy direction to become more sustainable, especially active mobility based. This study makes use of an activity-based demand model to simulate urban mobility and policies for sustainable transport modes in the Usti nad Labem district using an agent-based model simulator driven by a co-evolutionary algorithm. Two policy scenarios were created by considering the transport literature and analyzing the characteristics and behaviors of citizens as well as the properties of the study area. Three scenarios—the actual situation, a cycleway-infrastructure case, and a bus priority case—were simulated for the study area with MATSim software. Both policy scenarios resulted in a decrease in car usage, with a higher drop seen in the cycleway-infrastructure scenario. 9.11% higher public transport ridership and 2.45% more of public transport modal share are observed in the bus priority compared to the actual situation, however the car-related emissions did not decrease. 6.36% more of cycling modal share was also noticed in the cycleway-infrastructure scenario which, the transport modal shift is enhanced by 2.6 more times than in the bus priority scenario. Car driving hours were significantly reduced in the cycleway scenario (5535 h less in a day) where 445.3 tons of car-related CO2 emissions would be saved annually, therefore environmental benefits of cycling modal share increase in the study area is undoubtable in long-term.
Autoři
Vorel, J. - Franke, D. - Benešová, I. - Gabaš, O. - Kačarevič, S.A., - Makovský, L.
Publikováno v
Praha: Czech Technical University in Prague, 2023. ISBN 978-80-01-07218-9.
Rok
2023
Podkategorie
Kniha
Anotace
Publikace seznamuje čtenáře s metodami hedonických cen a jejich aplikací na odhadování ekonomických efektů veřejných statků pro účely plánování a řízení územního rozvoje. Publikace se zaměřuje na vybrané druhy veřejné infrastruktury: občanské vybavení, dopravní infrastrukturu, zelenou infrastrukturu a veřejná prostranství a poskytuje praktický návod, který krok po kroku ukazuje, jak lze z dostupných dat odhadovat ekonomické efekty realizovaného i plánovaného rozvoje veřejné infrastruktury.
Autoři
Vorel, J. - Maier, K. - Vozáb, J. - Franke, D. - Myška, V. - Květoň, V. - Gardoňová, A., - Peltán, T.
Publikováno v
[Certified Methodology (for RIV)] 2023.
Rok
2023
Podkategorie
Uplatněná certifikovaná metodika (do RIV)
Anotace
Metodika hodnocení rozvojového potenciálu umožňuje uživatelům identifikovat tento potenciál na základě objektivních dat o území. Metodika navrhuje postup pro rychlou a snadnou komparaci rozvojového potenciálu na mikroregionální a lokální úrovni – konkrétně správního obvodu obcí s rozšířenou působností, obcí a krajských měst a jejich zázemí. Metodika k tomu účelu využívá standardizované ukazatele, které, až na výjimky, vycházejí z veřejně dostupných dat a navrhuje postupy pro jejich interpretaci a hodnocení rozvojového potenciálu území. Metodika se skládá z vlastního metodického přístupu k hodnocení rozvojového potenciálu a dále ze čtyř příloh. Příloha č. 1 obsahuje ukazatele příslušné jednotlivým znakům, jejich zdůvodnění a interpretaci. Příloha č. 2 je ve formě internetové (HTML) tabulky a obsahuje pro jednotlivé ukazatele typy území, za které jsou sledovány, dostupnost dat k jejich výpočtu, popis žádoucího stavu, žádoucí trend a metodiku zpracování ukazatelů. HTML formát tabulky byl zvolen z důvodu využití přílohy č. 2 v internetové aplikaci, kde je tabulka interaktivní součástí sloužící k interpretaci. Příloha č. 3 uvádí související projekty a podklady využité při tvorbě metodiky. Příloha č. 4 obsahuje praktický příklad využití metodiky. Metodika byla certifikovaná konečným uživatelem výsledku, kterým je MMR ČR.
Autoři
Vorel, J. - Maier, K. - Franke, D. - Gardoňová, A. - Vozáb, J. - Květoň, V. - Myška, V., - Peltán, T.
Publikováno v
[Software] 2023.
Rok
2023
Podkategorie
Software splňující podmínky RIV (dřív Autorizovaný)
Anotace
Aplikace nabízí analýzu a porovnání rozvojového potenciálu obcí a regionů. Rozvojové potenciály vybraných obcí nebo regionů lze zobrazovat jak ve sloupcových grafech, tak v mapě a vždy v rámci vybrané tematické oblasti a typu území. Definice ukazatelů a návod k jejich interpretaci s ohledem na rozvojový potenciál území je k dispozici v Metodice. Tabulková příloha popisující jednotlivé ukazatele, algoritmus výpočtu ukazatelů a odkazy na datové zdroje je k dispozici na následujícím interaktivním odkazu. Aplikace je rozdělena do čtyř pohledů: hodnocení SO ORP, hodnocení obcí, hodnocení krajských měst a jejich zázemí a hodnocení v mapě. K dispozici je podrobný Příručka k aplikacím.
Autoři
Vorel, J. - Franke, D., - Gabaš, O.
Publikováno v
[Software] 2023.
Rok
2023
Podkategorie
Software splňující podmínky RIV (dřív Autorizovaný)
Anotace
Softwarová aplikace umožňuje na základě dat o cenách a parametrech nemovitostí statisticky odhadovat vliv jednotlivých charakteristik veřejných statků na cenu nemovitosti a parametricky definovat hedonickou funkci. Tímto způsobem je možné kalkulovat užitnou hodnotu veřejných statků a ověřovat dopad plánovaných změn charakteristik veřejných statků na jejich užitnou hodnotu a na komerční potenciál území.
Autoři
Maia Pereira, A. - Dingil, A. - Přibyl, O. - Myška, V. - Vorel, J., - Kříž, M.
Publikováno v
Applied Sciences. 2022, 12(19), ISSN 2076-3417.
Rok
2022
Podkategorie
Článek
Anotace
In this study, an activity-based travel demand model of the Ústí nad Labem district (Czech Republic) is created. To do this, an advanced travel demand synthesis process is presented by utilizing the Eqasim framework, which is a pipeline-processing, initial raw data to simulation step. The framework is extensively modified and extended with several algorithms in order to utilize multiple data points for increasing realism in mobility for travel demand models. Two major extensions are provided. First, the pipeline framework is improved to estimate inbound and outbound trips of the study area, comprising a main city and 23 surrounding municipalities. The extended framework assigns synthetic gates for the study area as hubs for the inclusion of inbound and outbound trips. Second, the pipeline framework is advanced to provide a more compatible match of travel destination and activity location state. To do this, the extended framework assigns a capacity for each facility identified for the study area, the expected number of visitors to each facility, and the number of residents in each building. The resulting demand model is presented and the generated trips are evaluated based on locational, transport mode, and sociodemographic characteristics with origin–destination (OD) bundling. Additionally, distribution analyses of the present model are conducted to understand the matching results on a detailed level. The results demonstrate that the present model provides a reasonable output for transport researchers when testing different mobility scenarios and the provided extensions helps them to reduce implausible reflections of the distribution of travel and activity characteristics in household travel surveys while creating demand models, thus increasing realism. Lastly, open-source playground and code repository for further future improvement of synthetic travel synthesis methods are created, which enhances a deep understanding of the preparatory and methodological backgrounds required for complex activity-based simulations in order to inspire transport planners.
Autoři
Vorel, J. - Franke, D. - Benešová, I. - Gabaš, O. - Kacarevic, S., - Makovský, L.
Publikováno v
Urbanismus a územní rozvoj. 2022, 2022(6), 8-22. ISSN 1212-0855.
Rok
2022
Podkategorie
Článek
Anotace
Článek presentuje výsledky výzkumného projektu , jehož cílem je navrhnout a aplikovat metody oceňování veřejných statků pro účely prostorového plánování. Výzkum se zaměřuje na metody hedonických cen, které využívá k odhadování ekonomických efektů blízkosti stanic metra, železničních stanic, veřejných prostranství, parků, přírodních ploch a školských zařízení. V úvodu jsou představeny různé pohledy na hodnocení veřejných statků a obvykle používané hodnotící metody. Následuje představení teorie, způsobu odhadování a oblastí využití hedonických cen. Článek dále prezentuje výsledky obsáhlé rešerše studií hedonických cen realizovaných v ČR a zejména v zahraničí. Jádrem článku je představení výsledků aplikace metody hedonických cen na hodnocení ekonomických efektů veřejných statků na území hl. m. Prahy a Středočeského kraje. Výsledky ukazují významné lokální ekonomické efekty veřejných statků, například stanice metra ve vzdálenosti do 600 m od nemovitosti zvyšuje její cenu o 4,2 %, přítomnost parku ve vzdálenosti do 300 m zvyšuje cenu nemovitosti o 1 % a zvýšení podílu přírodních ploch v okolí 800 m od nemovitosti zvyšuje její cenu o 1,2 %. Analýza rovněž ukázala, že základní škola, která vykazuje ve školských matrikách nadané žáky, zvyšuje ceny spádových nemovitostí o 1 %. Článek uvádí řadu dalších odhadů ekonomických efektů. V závěru jsou uvedeny jak přínosy metod hedonických cen, tak i jejich limity, které vyplývají zejména z omezené datové základny, komplexní provázanosti efektů v území a významné heterogenity vlastností území.
Autoři
Kurilla, L. - Zdráhalová, J. - Vorel, J. - Kadera, P. - Prášek, P., - Potoček, P.
Publikováno v
[Software] 2020.
Rok
2020
Podkategorie
Software splňující podmínky RIV (dřív Autorizovaný)
Anotace
The goal of SW modules, with which it is possible to obtain information about stationary and mobile activities in public space from the camera system. This will make it possible to automate the current method of observation and allow the expert a faster and more accurate assessment of the quality of the analyzed space (how, for example, the proposed space is used by the public and whether the stated intention has been achieved).
Autoři
Svítek, M. - Přibyl, O. - Vorel, J. - Garlík, B. - Resler, J. - Kozhevnikov, S. - Krč, P. - Daniel, M. - Geletič, J. - Dostál, R. - Myška, V. - Aralkina, O., - Maia Pereira, A.
Publikováno v
[Software] 2020.
Rok
2020
Podkategorie
Software splňující podmínky RIV (dřív Autorizovaný)
Anotace
City simulation software for modeling, planning, and strategic assessment of territorial city units (Smart city platform) enables the implementation of different smart city models created in different applications and products into one web-based platform that provides the complementary overview of the current situation of the section of the city or provide the results of what-if modeling of this area. The platform collects the heterogeneous data from different information sources to simulate possible city evolution strategies. Smart city platform enables to integrate the several existing simulation tools and models to very narrowly specialized issues to develop the holistic simulation of the whole territorial unit. By using integrated mathematical models it is possible to simulate “ what-if” scenarios of future evolution. The platform collects the heterogeneous data from different information sources, provides the integration and enables to simulate possible urban unit evolution strategies and compute the appropriate set of KPIs - Key Performance Indicators. Smart city platform (CSP) provides the KPIs and results of simulations in a web-oriented platform.
Autoři
Peltan, T. - Franke, D. - Vorel, J., - Maier, K.
Publikováno v
In: 2018 Smart City Symposium Prague. New York: IEEE Press, 2018. ISBN 978-1-5386-5017-2.
Rok
2018
Podkategorie
Stať ve sborníku
Anotace
Spatial planning in the Czech Republic uses the regional plans Development Principles to ensure sustainable regional development. The Development Principles delimit Development Areas and Urban Centers the areas of future concentrations of development activities. We assume that these instruments can help increase commuting-related transport energy efficiency. To test the assumption we propose three scenarios: Trend scenario, Development Areas scenario and Urban Centers scenario. The scenarios represent different spatial distribution of economic and residential activities in Karlovy Vary region as expected in the future. We evaluate these scenarios using a double-constrained transportation model and evaluate the resulting spatial pattern of energy consumption, modal-choice based adaptation and sensitivity of potential accessibility to changes in car transportation costs. The results reveal that concentration of economic and residential activities in Development Areas and Urban Centers generally increases commuting-related transport energy efficiency, but often decreases the efficiency in peripheral areas of the region. We conclude that all planning policies aiming at concentrated development should be carefully evaluated to increase transportation energy efficiency, but also to prevent increasing spatial disparities of transport energy efficiency of peripheral areas.

Za obsah této stránky zodpovídá: doc. Ing. arch. Jakub Vorel, Ph.D.