Výzkumné projekty

Aplikace ultra-vysokohodnotného betonu na mostní konstrukce

Autoři
Tej, P. - Blank, M. - Čítek, D. - Kněž, P., - Kolísko, J.
Publikováno v
In: Grand Challenges in Construction Materials. Los Angeles: Grand Challenges in Construction Materials, 2016. pp. 1-6.
Rok
2016
Související lidé
Anotace
The essence of the paper is an experimental analysis of shear stress in the bond between steel reinforcement and cement-composite material UHPC (Ultra High Performance Concrete), with dispersed steel fibres. This unique high-strength material has compressive strength higher than 150 MPa and simple tension strength higher than 10 MPa. Currently, many institutions study this new material and no uniform rules for design and practical application of UHPC exist yet. Due to the exceptional properties of UHPC, the shear stress in the bond between the reinforcement and concrete and its distribution along the anchorage length of the reinforcement are the key parameters for the design of advanced structures made of UHPC with emphasis on their reliability and long-term durability. Only a little information about the interaction between reinforcement and UHPC has been available, and a study of this phenomenon within the project is essential for its better understanding and implementation to the design rules.
Autoři
Kolísko, J. - Tej, P. - Bouška, P., - Vacek, V.
Publikováno v
BETON-technologie, konstrukce, sanace. 2016, 3/2016(3/2013), 3-12. ISSN 1213-3116.
Rok
2016
Anotace
Libeňský most postavený mezi lety 1924 a 1928 je výrazným příkladem betonového stavitelství na našem území. Hlavní most sestává z pěti betonových trojkloubových oblouků. Během posledních let nebyla na mostě prováděna údržba ani žádné částečné opravy. Stavebně technický stav mostu je v  současnosti velmi špatný a jedním z  navrhovaných řešení je stavba mostu nového. Předkládaný příspěvek obsahuje tři části: expertní zhodnocení technického stavu a možností oprav provedené Kloknerovým ústavem v Praze, dále shrnutí všech známých výsledků průzkumů a prohlídek a zamyšlení nad tím, zda je projekt opravy stávajícího mostu vůbec reálný, a třetí část věnovánou historii mostu.
Autoři
Kolísko, J. - Bouška, P. - Tej, P., - Vacek, V.
Publikováno v
In: SBORNÍK PŘÍSPĚVKŮ 21. MEZINÁRODNÍ SYMPOZIUM MOSTY/BRIDGES 2016. Ostrava - Zábřeh: SEKURKON, 2016. pp. 22-26. ISBN 978-80-86604-68-8.
Rok
2016
Anotace
Libeňský most je výrazným příkladem betonového stavitelství na našem území. Byl postaven v letech 1924-1928 podle projektu architekta Pavla Janáka. Konstrukci navrhl Ing. Mencl, který byl autorem obloukové části. Ing. Václav Dašek navrhl rámové části Libeňského mostu. Pro veřejnost byl otevřen 29. října 1928 k 10. výročí vzniku Československé republiky za účasti prezidenta Tomáše G. Masaryka. Oblouková pole o třech kloubech z prostého betonu jsou považována za největší hodnotu stavby. Trojkloubové oblouky byly použity již u mostu Mánesova a Hlávkova. Klenba na libeňské straně je největší klenbou tohoto typu v Praze. Vyložení patek kleneb na konzolách 3 až 4,5 m a užití betonových kvádrů kloubů je považováno za tvůrčí přínos Ing. Mencla, u předchozích mostů požadovaly starší předpisy kamenné kvádry kloubů. Tloušťka klenby ve vrcholech je u nejmenší klenby 670 mm, u největší 830 mm a v patečních kloubech 800 a 950 mm.
Autoři
Tej, P. - Kolísko, J. - Čech, J. - Vokáč, M., - Bouška, P.
Publikováno v
In: Concrete - Inovation and Design - Fib Symposium Proceedings. München: FIB, 2015. p. 218-219. ISSN 2617-4820.
Rok
2015
Anotace
This paper focuses on research into prestressed I-beams made of ultra-high performance concrete, which are designed to be structural elements in small and medium span railway bridges. Prestressed concrete I-beams are designed with ten prestressing cables in the bottom flange. The prestressed beams are laid close together in the actual structure with panels inserted between them. The entire structure will subsequently become monolithic. At the present time, I-beams made of rolled steel are commonly used as structural elements in this type of structure. The advantage of these types of structures lies in their having a low construction height. This paper presents a computer and experimental analysis of the loading of UHPC prestressed Ibeams. For the purpose of the experiments, three specimens of 7 m span and two specimens of 12 m span were made. The specimens were subsequently tested in the laboratory in four-point bending tests. The paper presents the process and results of the experiments and a comparison of failure modes of the beams of different spans. Simultaneously with the experiments, computer analyses were created in which optimization of the material and geometric parameters of the beams were carried out. The paper demonstrates the correspondence of the experimental and computer-simulated load test results.

Za obsah této stránky zodpovídá: prof. Ing. arch. Petr Vorlík, Ph.D.