Výzkumné projekty

Proměna struktury města v kontextu globalizace a udržitelného rozvoje

Autoři
Burgerová, L. - Čechová, K.
Publikováno v
Praha: Zlatý řez, 2015. ISBN 978-80-01-05874-9.
Rok
2015
Anotace
Transformation of urban structure in the context of globalisation and sustainable development
Autoři
Čechová, K. - Fialová, I.
Publikováno v
Zlatý řez. 2015,(38), 2-11. ISSN 1210-4760.
Rok
2015
Související lidé
Anotace
Před téměř dvaceti lety byl zahájen proces transformace významného londýnského železničního uzlu King’s Cross / St Pancras na multimodální terminál vysokorychlostní železnice a novou multifunkční čtvrť, pyšnící se vysoko kvalitou prostředí. Důsledkem tohoto zdánlivě zdlouhavého průběhu plánování a rozvoje území byl vznik společenského prostoru, ve kterém došlo k důkladnému vyjednávání všech účastníků, aktivaci místních komunit a městské správy. To umožnilo developerům a dalším zúčastněným vytvořit a ukázat výjimečný projekt ve všech ohledech. Tento článek představuje proces této londýnské transformace území v kontextu současného úpadku kvality městského prostředí v Praze. Rády bychom ukázaly, v čem spočívá složitost současných velkých projektů a představily otevřený a konsensuální způsob řešení problémů, které v takovém prostředí vznikají. Zaměřujeme se proto na strategii zpřístupňování někdejší země nikoho, její zanesení do mentální mapy budoucích uživatelů, na principy materializace vize v počátečních fázích rozvoje území, na integraci umění a dočasných aktivit a kultivaci lokální identity.
Autoři
Čechová, K.
Publikováno v
ERA21. 2015, 15(05), 20-23. ISSN 1801-089X.
Rok
2015
Anotace
Současná renesance železniční dopravy a znovuobjevení městskosti jako pozitivní kvality se protínají v rostoucí oblibě projektů nových čtvrtí, realizovaných zároveň s přestavbami významných nádraží velkých evropských měst. Výzvy, kterým tyto projekty čelí, jsou ilustrovány na příkladech tří v současnosti realizovaných "měst na kolejích" - Curychu, Utrechtu a Stuttgartu.
Autoři
Čechová, K.
Publikováno v
In: Book of Proceedings. 29th Annua AESOP 2015 Congress. Definite Space - Fuzzy Responsibility. Praha: Fakulta architektury ČVUT, 2015, pp. 1497-1511. ISBN 978-80-01-05782-7.
Rok
2015
Anotace
In my previous work I have explored the specific nature of central train station area development projects as projects of strategic potential (Čechová, 2014). Based on the findings, this paper first gives a brief overview of what a strategic urban project is, what its specifics when realized on a centrally located railway brownfield are and what kind of strategic potential these projects have. The following section presents these findings in the context of urban development of Prague in the past twenty five years with focus on three specific sites within Prague. The core part of this paper looks into the strategic documents, issued by the government of Prague, and explores how the documents reflect the previously identified levels of strategic potential of central train station area development projects in Prague. Its aim is to identify the attitude of the city representation towards the active policy of strategic urban projects and outline the chances that the strategic potential of these projects will actually be fulfilled. The methodological approach taken in this study is a mixed methodology based on existing literature research and qualitative content analysis of the strategic documents. This paper constitutes part of my dissertation thesis, which is dedicated to potential of central train station development projects.
Autoři
Čechová, K.
Publikováno v
In: Transformation of Urban Structures in Global World. Brno: MSD, 2014, pp. 45-52. ISBN 978-80-7392-239-9.
Rok
2014
Anotace
In the following paper I am taking stock of the Central train station area development (CTSAD) project, and I argue for conceiving it as a specific type of strategic urban project, yet more complex and challenging. First part of the paper is dedicated to general framing of the strategic urban projects, describing their nature and typical challenges. In the second part, the specifics of CTSAD projects are identified in three specific dimensions: the inner city development site, the transportation node and the railway station building. As I argue, these features amplify the challenges as well as potentials of this kind of project
Autoři
Rýpar, V.
Publikováno v
In: Transformation of Urban Structures in Global World. Brno: MSD, 2014, pp. 58-61. ISBN 978-80-7392-239-9.
Rok
2014
Související lidé
Anotace
This research is focused on the public space in the intravilan of the countryside. Its topic is the phenomenon of rurality, the rural character as a value associated with the form of environment of rural settlements. The objective is to find, evaluate and describe the basic attributes and relations in space which co-create rurality, and to do it in such a way so that these findings could eventually be used in practice - e. g. in the intravilan's public space design in order to strengthen the rural features of the environment.
Autoři
Burgerová, L.
Publikováno v
In: Proceedings of the International Doctoral Conference "Urban Environs in the Relation to Sustainable Development Agenda". Brno: MSD, 2013, ISBN 978-80-7392-222-1.
Rok
2013
Anotace
Stable and unstable elements of the urban environs are important research thema.
Autoři
Burgerová, L. - Hanzlík, J.
Publikováno v
In: Central Europe towards Sustainable Building 2013. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-5018-7.
Rok
2013
Anotace
Industrial heritage of North bohemian cities - unrecognized opportunity. Education, promotion and popularisation of industrial architecture as a part of constituting of a sustainable city space.
Autoři
Čechová, K.
Publikováno v
In: Landscape Transformations of the Post-Communist Countries. Praha: Czech Technical University in Prague, 2013, ISBN 978-80-01-05431-4.
Rok
2013
Anotace
Aim of this paper is to explore the railway as a transformative force in the city. The topic will be factually introduced on the example of Smíchov, one of the oldest industrial districts of Prague, located in the vicinity of the historical core. Method used in this paper is research on the district´s development in the past and present with special focus on the dynamic interrelations between railway and the district´s urban development, for simplification demonstrated on two distinct areas of Smíchov: Smíchov railway station and the traditional focal point of Smíchov – the area of Anděl crossroad with former Ringhoffer factory, respectively. There are three distinct periods in the history of Smíchov, distinguishable by the role railway played in the development of the district, which are subject of single chapters of this paper: In the second half of the 19th century, there was enormous potential of railway to generate city life and actually create a modern metropolis. This period was followed by the time of stagnation of railway and the city in the course of 20th century. Last chapter is focused on the emancipated urban development of Anděl in1990s, creating distinctive areas of wealth and disrepair, and on the conditions of prospective development of Smíchov railway station, seen from the perspective of Anděl´s blossoming.
Autoři
Čechová, K.
Publikováno v
In: Proceedings of the International Doctoral Conference "Urban Environs in the Relation to Sustainable Development Agenda". Brno: MSD, 2013, pp. 46-55. ISBN 978-80-7392-222-1.
Rok
2013
Anotace
The issue of central railway brownfields regeneration is on the front burner of European cities, also becoming an issue in Prague. Focus of this paper lies in two centrally located railway stations in Prague, Masaryk station and Holešovice-Bubny station, having a long history of plans and projects behind. I identified two forces, lying in the background of most of the projects, forces significantly shaping the way railway brownfields redevelopment projects were proposed. These two forces – the increase of automobile traffic and the need for representation – were used as viewpoints from which to analyse the selected projects of the past, and which can serve as valid viewpoint for the analysis of the recent, contemporary and future projects.
Autoři
Richtrová, K.
Publikováno v
In: Proceedings of the International Doctoral Conference "Urban Environs in the Relation to Sustainable Development Agenda". Brno: MSD, 2013, pp. 22-30. ISBN 978-80-7392-222-1.
Rok
2013
Související lidé
Anotace
Central square is the most stable point of the urban structure of most Czech cities. The current paradigm changes also lead to a change in meaning. Many public spaces in our cities represent shared misunderstanding of the city, and also of the meanings of basic terms, such as "square", "street", "public space" or "greenery". Analysis confronts squares of Czech cities built in different time periods with design principles of Camillo Sitte.
Autoři
Kunešová, D.
Publikováno v
In: Proceedings of the International Doctoral Conference "Urban Environs in the Relation to Sustainable Development Agenda". Brno: MSD, 2013, ISBN 978-80-7392-222-1.
Rok
2013
Anotace
Increasing number of inhabitants in the cities force us to think how to use their potential effectively. At the same time, partly as consequence of world economic crisis, has increased number of vacant buildings and lots in the inner cities. One of the opportunties to solve this problem and stop the community decay is temporary use in short and meduim term periods. Originally monofunctional complexes are used for various mix of uses, for longer daytime. These charcteristics correspond with priciples of sustainabilty, promoted for example by the Resilient Cities network. This paper focuses on temporary use of vacant/abandoned CBDs and other complexes trying to reintegrate back into the city systém. On the example of Newcastle (NSW, Australia) it shows successful Renew Newcastle project, which helped to change declining central area to vibrant and socially attractive space.
Autoři
Čechová, K.
Publikováno v
In: Perspektivy území II: hranice a rozhraní. Praha: České vysoké učení technické v Praze, Fakulta stavební, 2013, pp. 41-52. ISBN 978-80-01-05339-3. Available from: dspace.cvut.cz/h
Rok
2013
Anotace
Železnice ve svých počátcích byla nositelem a šiřitelem pokroku průmyslové revoluce a jako taková byla zahrnuta do dobových optimistických úvah nad technickým pokrokem. Praha, do které železnice v polovině 19. století vstupovala, byla obrazem středověkého města: vlaky si razily cestu městským opevněním, železnice se před Prahou vinula krajinou polí, vinic a říčních niv. Prudký růst průmyslu a s ním spojená expanze výstavby nám o padesát let později předkládá zcela jiný obraz města: na řadě míst pražského předměstí se projevuje schopnost železnice vytvářet bariéry a separovat od sebe celé části města. Jedním z těchto míst je i nádraží Bubny, na kterém lze dobře demonstrovat uvedené proměny role železnice ve vývoji města. Původní venkovské osady Holešovice a Bubny přeměnil příchod železnice na moderní průmyslovou čtvrť v prvním případě, a na komfortní rezidenční oblast v případě druhém. Zároveň však vyvstal nový problém, kdy rozsáhlé kolejiště se třemi nádražími a s technologickým zázemím začalo působit jako bariéra a překážka logickému propojení těchto dvou oblastí. Hledání odpovědi, kterak propojit tato území v kompozičně citlivém místě města, už má za sebou téměř stoletou historii. Aniž by byla konkrétní odpověď nalezena, zásady využití bývalých železničních ploch jako iniciačního prvku rozvoje, stejně jako efektivní překonání bariéry železnice tvoří hlavní půdorys úvah na toto téma.
Autoři
Čechová, K.
Publikováno v
In: Our common future in Urban Morphology. Porto: Faculdade de Engenharia da Universidade do Porto, 2014, pp. 357-369. ISBN 978-972-99101-6-6.
Rok
2014
Anotace
The paper analyses the impact of railway development on the European city, and compare the impact it had in the middle of the nineteenth century and it has nowadays. The core question is: Is there any transformative force in the contemporary nature of train station, affecting the urban structure in any way comparable to the force of the nineteenth century train stations? Is there any reconfiguration of urban patterns present in the contemporary city, that can be granted to the railway station of present times? The urban transformation is illustrated on several case studies, such as Prague Masaryk station, London King´s Cross and Vienna Hauptbahnhof.

Za obsah této stránky zodpovídá: prof. Ing. arch. Petr Vorlík, Ph.D.