Výzkumné projekty

Město krátkých vzdáleností - ekonomické souvislosti a územní plánování

Autoři
Řezáč, V.
Publikováno v
In: MĚ100 - Ekonomika v územním plánování. Praha: České vysoké učení technické v Praze, Fakulta architektury, 2018. p. 26-30. ISBN 978-80-01-06450-4.
Rok
2018
Související lidé
Anotace
Stavění se stává stále složitější disciplínou. Procesy povolování jsou komplikované stejně jako požadavky na stavby narůstají. Tím se zmenšuje počet subjektů, které mají rozhodující vliv na trhu nemovitostí. Tomu ovšem neodpovídá legislativa, čímž narůstají disproporce na trhu, například bydlení je stále nedostupnější.
Autoři
Řezáč, V.
Publikováno v
Urbanismus a územní rozvoj. 2018, 2018(3), 35-38. ISSN 1212-0855.
Rok
2018
Související lidé
Anotace
Článek popisuje cíle nového mezinárodního dokumentu: Davoské deklarace 2018. Autoři dokumentu zdůrazňovali, že kulturní hodnota představovaná kvalitou zastavěného prostředí jako celku, kdy se kulturní dědictví a současná tvorba chápou jako jeden celek, je jako politický cíl definována jen zřídka. Davoská deklarace je tudíž pokusem, jak tento nedostatek napravit tím, že se nabídne všezahrnující pojem Stavební kultura (Baukultur, la culture du bati), který se zabývá péčí o kulturní dědictví a jeho ochranou a rozsáhlým utvářením prostředí prostřednictvím výstavby a rozvoje jakožto jedním celkem. Článek se věnuje možnostem, které implementace Deklarace nabízí pro změnu v procesech přípravy staveb, v legislativě, v otevření mezioborové pohledu na stavební kulturu, včetně zohlednění ekonomických aspektů plánování měst.
Autoři
Řezáč, V.
Publikováno v
Bulletin České komory architektů. 2018, 2018(3), 19-23. ISSN 1804-2066.
Rok
2018
Související lidé
Anotace
Článek popisuje cíle nového mezinárodního dokumentu: Davoské deklarace 2018. Autoři dokumentu zdůrazňovali, že kulturní hodnota představovaná kvalitou zastavěného prostředí jako celku, kdy se kulturní dědictví a současná tvorba chápou jako jeden celek, je jako politický cíl definována jen zřídka. Davoská deklarace je tudíž pokusem, jak tento nedostatek napravit tím, že se nabídne všezahrnující pojem Stavební kultura (Baukultur, la culture du bati), který se zabývá péčí o kulturní dědictví a jeho ochranou a rozsáhlým utvářením prostředí prostřednictvím výstavby a rozvoje jakožto jedním celkem. Článek se věnuje možnostem, které implementace Deklarace nabízí pro změnu v procesech přípravy staveb, v legislativě, v otevření mezioborové pohledu na stavební kulturu, včetně zohlednění ekonomických aspektů plánování měst.
Autoři
Řezáč, V. ed. - Šilha, M. ed., - Poláková, Z. ed.
Publikováno v
Praha, 2018-10-18/2018-10-19. Praha: České vysoké učení technické v Praze, Fakulta architektury, 2018. ISBN 978-80-01-06450-4.
Rok
2018
Autoři
Řezáč, V.
Publikováno v
In: MĚ 100 - Sborník studentské vědecké konference Ekonomika územního plánování. Praha: CTU FA. Spatial Planning Institute, 2018. p. 18-25. ISBN 978-80-01-06299-9.
Rok
2018
Související lidé
Anotace
Prostorové plánování není jen plán, včetně diskuze nad ním, at´ je jakkoli důležitá. Plánování je činnost a jako taková zahrnuje i implementaci toho, co bylo ujednáno. Podíváme-li se na realizované výsledky plánů a politických rozhodnutí v investiční výstavbě, je dobé se občas zamyslet, co přinesly, jestli se naplnila původní očekávání, nebo jestli je systém nastaven tak, že plán a realita jsou dvě odlišné entity.
Autoři
Řezáč, V. ed. - Hauge, C. ed. - Wiberg, P. ed., - Lussu, F. ed.
Publikováno v
Vídeň, 2017-02-20/2017-02-21. Luxembourg: Spatial Foresight GmbH, 2018.
Rok
2018
Autoři
Řezáč, V. ed. - Blatová, T. ed. - Durdík, P. ed., - Koubek, P. ed.
Publikováno v
Pardubice, 2018-11-08/2018-11-09. Praha 1: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2019. ISBN 978-80-87318-74-4.
Rok
2019
Autoři
Řezáč, V. - Matzen, J.
Publikováno v
In: Veřejná prostranství. Praha 1: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2019. p. 15-19. ISBN 978-80-87318-74-4.
Rok
2019
Související lidé
Anotace
Článek popisuje metody práce při tvorbě veřejného prostoru v Kodani. Na příkladech uvádí synergie mezi využíváním ekonomického chování privátního sektoru a uplatňováním zájmu obce na kvalitní městské prostředí pro obyvatele. Město například umožňuje dočasné funkce v zanedbaných územích, které zvýší jejich atraktivitu a tím i pozdější hodnotu pro komerční a veřejné využití.
Autoři
Maier, K.
Publikováno v
In: Řízení rizik procesů spojených s technickými díly. Praha: ČVUT v Praze, 2018. p. 21-39. ISBN 978-80-01-06515-0.
Rok
2018
Anotace
Rozvojem nových technologií a v poslední době též dopady klimatických změn narůstá význam rizik pohrom s nimi spojených. Protože nelze zajistit stoprocentní ochranu před pohromami, hledá se „přijatelné riziko“. Jeho přijatelnost ale není věcí pouze expertních metodami, protože má i sociální a politickou dimenzi. Praxe posuzování rizik nicméně převážně zůstává věcí expertů. Územní rozměr rizik může být výrazně omezen prostorovým (strategickým a územním) plánováním, které aplikuje řadu limitů využití území. Pro hodnocení možných rizik projektů a koncepcí na životní prostředí ex ante jsou vyžadovány procesy EIA a SEA. Účast ne-expertů má podobu veřejných projednání odborných posudků vlivů.
Autoři
Řezáč, V.
Publikováno v
Bulletin České komory architektů. 2019, 26(1/2019), 42-49. ISSN 1804-2066.
Rok
2019
Související lidé
Anotace
Ministerstvo pro místní rozvoj ČR připravuje vyhodnocení vládní Politiky architektury a stavební kultury České republiky. V této souvislosti oslovilo mj. Asociaci pro urbanismus a územní plánování České republik, aby provedla rešerši zahraničních „politik“ a navrhla doporučení na změny českého dokumentu. Autor popisuje své postřehy ze studia zahraničních politik architektury.
Autoři
Řezáč, V. ed. - Poláková, Z. ed., - Šilha, M. ed.
Publikováno v
Praha, 2019-11-05/2019-11-06. Praha: České vysoké učení technické v Praze, Fakulta architektury, 2019. vol. 4. ISSN 2571-4228. ISBN 978-80-01-06541-9.
Rok
2019
Autoři
Řezáč, V. - Maier, K., - Jablonská, L.
Publikováno v
[Result Reflected in Legislation and Standards] 2019.
Rok
2019
Anotace
Metodika řeší způsob určení spoluúčasti soukromých stavebníků na veřejné infrastruktuře obcí. Spolupráce veřejného a soukromého sektoru musí být založena no oboustranné výhodnosti, transparentnosti, předvídatelnosti a férovosti.
Autoři
Řezáč, V.
Publikováno v
In: Planning for transition. Reading: AESOP, 2019. p. 2977-2984. AESOP. ISBN 978-88-99243-93-7.
Rok
2019
Související lidé
Anotace
Influence of Austrians, then Germans and later on Russians on Czechs and Slovaks - with Jewish flavor until the 40th - framed Central European region and its spatial planning culture in the XX century. One may say people living there supposed to be masters in transition. After almost 30 years of democracy in the CCE region there is permanent legislative uncertainty in the construction business there. This depreciates private savings and diminishes competitiveness of the country. The paper provides also an analysis of World Bank data in the filed in construction (Doing Business) which discloses the reasons of loosing relatively good starting position after the fall of Iron Curtain. Nevertheless there were and are good examples of legislative interventions which tackled the transition successfully.
Autoři
Řezáč, V.
Publikováno v
ASB Architektura, stavebnictví, bydlení. 2019, 2019(3), 19. ISSN 1214-7486.
Rok
2019
Související lidé
Anotace
Mluví-li se poslední dobou o stavebnictví, zejména v souvislosti s výstavbou bytů ve velkých městech, zmiňuje se neuvěřitelně dlouhá doba potřebná k vyřízení povolení stavby. Jako argumentační opora slouží pravidelně zveřejňovaná zpráva World Bank „Doing Business“. Dnes všichni naši sousedé, kromě Slovenska, využívají regulačních plánů k transparentní a rychlejší komunikaci se stavebníky. U nás jsme se touto cestou nevydali a ani připravovaný nový stavební zákon přes svoji deklarovanou průlomovost s možnou rolí regulačního plánu ve zkracování lhůt v podstatě nepracuje.
Autoři
Řezáč, V.
Publikováno v
Pro města a obce. 2019, 2019(9), 28-30.
Rok
2019
Související lidé
Anotace
Politika architektury a stavební kultury České republiky (PASK) je vládní dokument, jehož plnění je uloženo usnesením Vlády České republiky č. 22 ze dne 14. 1. 2015. Znalost dokumentu na obcích je různá, ale především jeho naplňování není, vzhledem k tomu, že se nejedná o zákonem uloženou povinnost, jednoduché. Stačí se podívat do věstníku veřejných zakázek a zjistit, u kolika z nich je uvedeno, že jediným kritériem pro výběr zhotovitele je nejnižší cena. Přitom tento postup je v přímém rozporu se smyslem vládního usnesení.
Autoři
Řezáč, V.
Publikováno v
[Result Reflected in Legislation and Standards] 2020.
Rok
2020
Související lidé
Anotace
Dokument obsahuje aktualizaci metodiky pro stanovení podílu stavebníka na výdajích obce nebo městské části na pořízení veřejné infrastruktury. Návrh vychází z analýzy poznatků ze zahraničí (analyzováno 7 zemí) a přihlíží k podmínkám v České republice, zejména k právní úpravě územního plánování a postavení a hospodaření obcí. Zvolený postup byl posouzen též z hledisek organizačních nároků, ekonomických přínosů a rizik negativních dopadů na rozvoj území. Metodika bere v úvahu dostupnost potřebných vstupních dat a náročnost jejich zpracování vzhledem ke kapacitám obcí zejména s ohledem na potřebu pravidelné aktualizace podmínek spoluúčasti.
Autoři
Řezáč, V. - Maier, K., - Jablonská, L.
Publikováno v
[Other Methodology (not meeting RIV conditions)] 2020.
Rok
2020
Anotace
Dokument obsahuje metodiku pro stanovení podílu stavebníka na výdajích obce nebo městské části na pořízení veřejné infrastruktury. Návrh vychází z analýzy poznatků ze zahraničí (analyzováno 7 zemí) a přihlíží k podmínkám v České republice, zejména k právní úpravě územního plánování a postavení a hospodaření obcí. Zvolený postup byl posouzen též z hledisek organizačních nároků, ekonomických přínosů a rizik negativních dopadů na rozvoj území. Metodika bere v úvahu dostupnost potřebných vstupních dat a náročnost jejich zpracování vzhledem ke kapacitám obcí zejména s ohledem na potřebu pravidelné aktualizace podmínek spoluúčasti. Metodika byla schválena zastupitelstvem MČ Praha 10 dne 2. března 2020.
Autoři
Řezáč, V. - Maier, K., - Jablonská, L.
Publikováno v
[Results Reflected in the Directives and Non-legislative Regulations] 2020.
Rok
2020
Anotace
Dokument obsahuje metodiku pro stanovení podílu stavebníka na výdajích obce nebo městské části na pořízení veřejné infrastruktury. Návrh vychází z analýzy poznatků ze zahraničí (analyzováno 7 zemí) a přihlíží k podmínkám v České republice, zejména k právní úpravě územního plánování a postavení a hospodaření obcí. Zvolený postup byl posouzen též z hledisek organizačních nároků, ekonomických přínosů a rizik negativních dopadů na rozvoj území. Metodika bere v úvahu dostupnost potřebných vstupních dat a náročnost jejich zpracování vzhledem ke kapacitám obcí zejména s ohledem na potřebu pravidelné aktualizace podmínek spoluúčasti. Metodika byla schválena zastupitelstvem MČ Praha 10 dne 2. března 2020.
Autoři
Řezáč, V.
Publikováno v
[Results Reflected in the Directives and Non-legislative Regulations] 2021.
Rok
2021
Související lidé
Anotace
The report summarizes 9 fields of recommendations for the Ministry of Regional Dstrategical planningevelopment to reform Czech planning legislation. It includes strategical planning, land use planning, regulatory planning, economics tools, tax reform, digitalization, standardization, education and participation.
Autoři
Řezáč, V.
Publikováno v
In: MĚ100. Praha: Czech Technical University in Prague, 2021. p. 40-45. ISSN 2571-4228. ISBN 978-80-01-06812-0.
Rok
2021
Související lidé
Anotace
Stať seznamuje s metodikou pro stanovení podílu stavebníka na výdajích obce nebo městské části na pořízení veřejné infrastruktury. Návrh vychází z analýzy poznatků ze zahraničí (analyzováno 7 zemí) a přihlíží k podmínkám v České republice, zejména k právní úpravě územního plánování a postavení a hospodaření obcí. Zvolený postup byl posouzen též z hledisek organizačních nároků, ekonomických přínosů a rizik negativních dopadů na rozvoj území. Metodika bere v úvahu dostupnost potřebných vstupních dat a náročnost jejich zpracování vzhledem ke kapacitám obcí zejména s ohledem na potřebu pravidelné aktualizace podmínek spoluúčasti.
Autoři
Řezáč, V. ed. - Poláková, Z. ed.
Publikováno v
Praha, 2020-11-12/2020-11-13. Praha: Czech Technical University in Prague, 2021. ISSN 2571-4228. ISBN 978-80-01-06812-0.
Rok
2021
Autoři
Řezáč, V.
Publikováno v
[Results Reflected in the Directives and Non-legislative Regulations] 2021.
Rok
2021
Související lidé
Anotace
Dokument obsahuje aktualizaci metodiky pro stanovení podílu stavebníka na výdajích obce nebo městské části na pořízení veřejné infrastruktury pro rok 2022. Návrh vychází z analýzy poznatků ze zahraničí (analyzováno 7 zemí) a přihlíží k podmínkám v České republice, zejména k právní úpravě územního plánování a postavení a hospodaření obcí. Zvolený postup byl posouzen též z hledisek organizačních nároků, ekonomických přínosů a rizik negativních dopadů na rozvoj území. Metodika bere v úvahu dostupnost potřebných vstupních dat a náročnost jejich zpracování vzhledem ke kapacitám obcí zejména s ohledem na potřebu pravidelné aktualizace podmínek spoluúčasti.
Autoři
Řezáč, V. - Martin, O., - Florin-Bouché, J.L.
Publikováno v
[Other Methodology (not meeting RIV conditions)] 2021.
Rok
2021
Související lidé
Anotace
The mandate of the Editorial Group is to draft the Davos Quality Tool and the related Context paper on the definition of the concept of high-quality Baukultur and how this quality can be evaluated and/or measured. This report is final and defines evaluation methodology of the concept of “quality”, specifying the Davos Declaration 2018. The group’s expertise ensures the conceptual and cultural-political coherence of the text in a European context and as an outcome of the “Davos Process”.
Autoři
Řezáč, V.
Publikováno v
In: Občanská vybavenost: Sborník z konference AUÚP ČR, Praha 15.-16. 4. 2021. Praha 1: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2021. p. 65-68. ISBN 978-80-7663-013-0.
Rok
2021
Související lidé
Anotace
Plnění úkolů PASK je uloženo usnesením Vlády České republiky č. 22 ze dne 14. 1. 2015. Znalost dokumentu na obcích je různá, ale především jeho naplňování není, vzhledem k tomu, že se nejedná o zákonem uloženou povinnost, jednoduché. Stačí se podívat do věstníku veřejných zakázek a zjistit, u kolika z nich je uvedeno, že jediným kritériem pro výběr zhotovitele je nejnižší cena. Přitom tento postup je v přímém rozporu se smyslem vládního usnesení. Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, které je garantem naplňování usnesení, oslovilo v souvislosti s vyhodnocením PASK odborné profesní organizace, aby provedly rešerši zahraničních „politik“ a navrhly doporučení na změny českého dokumentu. Jednu analýzu poskytla ministerstvu Asociace pro urbanismus a územní plánování České republiky (AUUP ČR).
Autoři
Řezáč, V. ed. - Durdík, P. ed., - Jetel, V. ed.
Publikováno v
online - stream z Nadace ABF v Praze, 2021-04-15/2021-04-16. Praha 1: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, 2021. ISBN 978-80-7663-013-0.
Rok
2021
Autoři
Řezáč, V.
Publikováno v
In: Vision for 2030. Budapest: Hungarian Society for Urban Planning, 2022. p. 4-14.
Rok
2022
Související lidé
Anotace
In spatial planning, in an era of globalisation and awareness of its consequences for territories, including negative ones, it is increasingly important to decide where resources and investments will be located. That leads to increased formal and informal linkages between the private and public sector. This shift in perception of understanding the role both sectors can nowadays also be observed in the V4 countries, which is why the debate on the importance of public-private agreements is at the forefront of the minds of politicians and citizens alike. The article describes a new methodology approved by the municipality of City District of Prague 10 which provides rules how to involve both sectors in city development including private sources for public investments.
Autoři
Řezáč, V.
Publikováno v
In: Challenges and changes: future opportunities of urban development in the Visegrad countries. Budapešť: Magyar Urbanisztikai Társaság (MUT), 2021.
Rok
2021
Související lidé
Anotace
In the Visegrad countries, dynamic urbanization of the central regions and shrinking of the peripheral areas can be seen in parallel, which challenges to urban development experts, policy makers, investors and the inhabitants. In the coming years main questions of urban development are the impacts of the COVID-19 pandemic, changes in the regulations of urban development, the challenges of climate crisis/protection, Industry4.0 and the circular economy, and the increasing role of functional urban areas.
Autoři
Maier, K. - Řezáč, V.
Publikováno v
[Results Reflected in the Directives and Non-legislative Regulations] 2022.
Rok
2022
Anotace
Město Nymburk vydává tyto Zásady pro spoluúčast na pořízení potřebné veřejné infrastruktury (dále též jen Zásady). Zásady zejména vymezují program spoluúčasti včetně postupu pro stanovení výše spoluúčasti a obsahují pravidla pro spoluúčast pro jednotlivé projekty. Jako informativní je k zásadám přiložena aplikační část s postupem výpočtu spoluúčasti a variantami míry spoluúčasti.
Autoři
Řezáč, V. - Nowak, M.J. - Mitrea, A. - Lukstina, G. - Petrisor, A.-I. - Kovács, F. - Simeronova, V. - Yanchev, P. - Juergenson, E. - Poda, K. - Mikalauskaite, K. - Pranevičiene, B. - Ladzian
Publikováno v
Springer, Cham, 2023. SpringerBriefs in Geography. ISSN 2211-4165. ISBN 978-3-031-42721-3.
Rok
2023
Související lidé
Anotace
The aim of the chapter is to compare approaches to the basic planning concepts and issues across CEE countries that are also member states of the European Union (EU). Based on their previous cooperation, the authors concluded that the following issues are important and worthwhile: (a) Defining spatial planning and its objectives, (b) Understanding spatial plans and their related concepts, (c) Grasping the relationship between spatial planning and development policy, and the barriers that arise between them. Defining spatial planning allows for broader thematic comparisons. Spatial planning objectives, on the other hand, are the key reference point for the individual spatial planning instruments, both in terms of their creation and their evaluation. In addition to reflections resulting from observations of their own systems, the authors present reflections based on preliminary comparisons of solutions provided in nine CEE countries (Bulgaria, Czech Republic, Estonia, Hungary, Latvia, Lithuania, Poland, Romania and Slovakia). Results stem from both ongoing analyses and previous joint research.
Autoři
Řezáč, V.
Publikováno v
Urbanismus a územní rozvoj. 2023, 26.(4/2023), 11-16. ISSN 1212-0855.
Rok
2023
Související lidé
Anotace
Článek si klade za cíl upozornit na některé souvislosti, které se mohou negativně ovlivnit spolupráci veřejného a soukromého sektoru v případě, že se trh anebo vnější podmínky pro spolupráci nebudou vyvíjet „lineárně“, ale spíše cyklicky nebo nepředvídatelně, jak je pro trh nebo život spíše typické. Spolupráce je dohodu obou smluvních stran, proto by veřejný sektor neměl chápat svoji úlohu jen v nastavování pravidel, ale aktivně vytvářet podmínky pro dialog o kvalitě prostředí v obci. To vyžaduje „plnění“ (investice, vedle územního i finanční plánování, porozumění tržním mechanismům) i na jeho straně. Jen tak si zajistí, že bude dialog se soukromým sektorem fungovat dlouhodobě.

Za obsah této stránky zodpovídá: prof. Ing. arch. Petr Vorlík, Ph.D.